سکایی نیوز گزارش می دهد//

نجات سیستان در گرو آب /سیستان بی جان تر از همیشه

با خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون که از تالاب‌های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین فلات ایران محسوب می‌شد زندگی در سیستان با مشکل مواجه شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سکایی نیوز – استان سیستان و بلوچستان شدیدا با تنش آبی مواجه است و اکنون با وجود اینکه دو ماه از سال جدید نمی گذرد در اکثر شهرهای استان با تنش آبی مواجه هستیم و لازم است با جدیت حق آبه استان پیگری شود.

سیستان روزگاری انبار غله ایران بود و هامون در زمان پرآبی معیشت بیش از ۸۰ درصد مردم منطقه سیستان را تأمین می کرد اکنون باعث شده تا کشاوزان و دامداران و صیادان این دیار در غم از دست دادن محصولات و زحماتی که کشیدند در ماتم به سر برند.

از دست دادن شغل و نابودی محصولات کشاورزی، دامداری و صیادی تنها مشکل مردم صبور این دیار نیست و این غیور مردان علی رغم چنین مشکلاتی باز هم به زندگی خویش ادامه می دهند اما این روزها با گرمی بیش از حد هوا و فعالیت ریز گردها آنچه مردم این خطه را آزار می دهد نبود آب و قطعی های مکرر آن است که باعث گلایه سکنه سیستان شده است.

بحران بی آبی آن چنان در این منطقه  امان مردم را بریده که حتی توانایی سرد کردن منازل خود را نیز ندارند چرا که آبی برای کولرهای آبی وجود ندارد بنابراین اهالی آن با مشقت فراوان گرمای تابستان را سپری می‌کنند.

تابستان سختی مخصوصا برای شمال استان پیش‌بینی می‌شود، مگر اینکه حقابه ایران از افغانستان گرفته شود و یا اینکه منابع جدید را شناسایی و تامین آب کنیم.

 

ابراز نگرانی هواشناسی سیستان و بلوچستان در مورد پدیده خشکسالی در این استان

خشکی‌های پی در پی، سیستان و بلوچستان را به یکی از کم بارش ترین استان‌های کشور تبدیل کرده به نحوی که براساس گفته مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، این خطه پهناور از کشور ایران اسلامی، کم بارش ترین استان کشور است.

محسن حیدری در مورد درصد مساحت تحت‌ تأثیر خشکسالی در سیستان و بلوچستان بیان کرد: بر اساس شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده در مدت‌زمان یک‌ ساله تا پایان فروردین ‌ماه سال ۱۴۰۲، ۸۶/۸ درصد از سیستان و بلوچستان درگیر پدیده خشکسالی شده که این مقدار در منطقه سیستان ۹۹درصد و در منطقه بلوچستان ۸۵/۵درصد بوده است.

وی افزود : استان سیستان و بلوچستان با دریافت ۳۹و۹ میلیمتر، از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون کمترین میزان بارش را در میان استان‌های کشور از آن خود کرده و استان کرمان با اختلاف بیش از ۳۳ میلیمتری در جایگاه دوم کم بارش ترین ها قرار دارد.

وی ضمن ابراز نگرانی از ادامه‌ دار بودن روند خشکسالی در استان گفت: در مدت ‌زمان ده ‌ساله ۹۹/۶ درصد مساحت درگیر و سیستان و بلوچستان تقریباً ۸۲ درصد آن دچار خشکسالی بسیار شدید و شدید است.

حیدری تصریح کرد: میانگین دمای استان را از ابتدای سال زراعی تا اردیبهشت‌ماه ۱۹/۶ درجه سلسیوس اعلام و از افزایش۰/۷ درجه‌ای دمای سیستان و بلوچستان نسبت به دوره بلندمدت مشابه خبر داد.

پیش‌بینی های انجام شده نشان از کاهش بارش‌های تابستانه مونسون می دهد

 

حیدری با اشاره به اینکه همچنان استان درگیر خشکسالی بوده و جریانات بارشی کمبود بارش را در استان جبران نمی‌کند اما اثرات خشکسالی را قدری کاهش می‌دهد، تاکید کرد: پیش‌بینی های انجام شده نشان می‌دهد بارش‌های تابستانه مونسون، کمتر از حد نرمال خواهد بود.

با وجود کمبود بارش‌ها، عدم وجود سد و بندهای مناسب در مناطق مختلف استان خصوصاً در جنوب که براساس نوع خاک آن مناطق، به به داخل زمین نفوذ نمی‌کند، باعث ورود آب‌های سطحی و باران به داخل دریا می‌شود و عملاً هیچ بهره‌ای از بخش زیاد بارش‌ها نداریم.

حق آبه ایران از رودخانه هیرمند باید در اولویت وزارت امور خارجه

سرگزی نماینده مردم سیستان نیز گفت: پیگیری حق آبه ایران از رودخانه هیرمند باید در اولویت وزارت امور خارجه باشد. شاید در زبان و روی کاغذ بگویند در اولویت است اما در عمل نیز باید چنین چیزی دیده شود. از طرف دیگر وزارت نیرو نیز همواره بر این فکر بوده که رودخانه هیرمند برای سیستان آورده ای خواهد داشت با این حال باید بطور جدی به سمت شیوه‌های جایگزین تامین آب شرب برود.

امروز ما دچار یک فوق بحران در شمال استان سیستان و بلوچستان  هستیم، درست است که دولت منابع اعتباری را برای تامین آب استان پیش بینی کرده است اما باید سرعت تامین منابع آب شرب را افزایش دهد در غیر این صورت ما ظرف ۳ الی۴ ماه آینده دیگر آبی در استان نداریم حتی هیچ منبع تامین آبی هم نخواهیم داشت.

زمانی می گوییم عیبی ندارد اگر آب شرب قطع شود با تانکر به مردم آب شرب می دهیم اما دیگر حتی آبی برای توزیع با تانکر هم وجود ندارد.

باید پروژه هایی که برای تامین آب پیش بینی شده مانند حفر چاه ها در دشت هامون دنبال شود البته باید دستگاه شیرین سازی با فوریت در این منطقه فراهم شود. با توجه به سرعت کار پروژه‌ها ما احساس می‌کنیم مجموعه وزارت نیرو خوش بین است به آورده رودخانه هیرمند در حالی که که عملا  باید کاری انجام دهد.

پس از گذشت دهه ها دست و پنجه نرم کردن با بی آبی و سکوت پیرامون خشکسالی های پی‌درپی رودخانه هیرمند شماری از مردم سیستان در حضور مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو در مصلای زابل، سکوت خود را شکست و صدای آنان از طریق رسانه‌های و خصوصاً رسانه ملی انعکاس داده شد و این موضوع به محور صحبت‌های رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت در عصر یکشنبه هفته جاری تبدیل شد به طوری که رئیس جمهور در این جلسه به وزرای امورخارجه و نیرو و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، مأموریت داد با توجه به اهمیت حقابه ایران از رود هیرمند، این مسئله را به طور ویژه و با جدیت پیگیری کنند.

حال باید منتظر بود و دید دستورات و پیگیری مسئولان به کجا خواهد رسید و چه سرنوشتی در انتظار تنگه احد ایران است.

 

انتهای خبر/