سکایی نیوز گزارش می دهد//

سیستان پر / بادهای ۱۲۰ روزه زندگی مردم سیستان را بر باد می دهد

مردم سیستان با شدت گرفتن بادهای ۱۲۰روزه سیستان همه زندگی شــان زیر آوار شن دفن شده و زمینگیرشده اند و زندگی برایشان دشوار شده است.

به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز – باد ۱۲۰ روزه سیستان در دوره گرم سال یعنی از ۱۵ خرداد تا ۱۵ مهر به مدت ۱۲۰ روز از ارتفاعات شمال شرقی ایران به سرزمین های جنوب شرقی ایران می وزد. به گفته وی این بادها در دامنه جنوبی البرز بسیار مطبوع و خنک است ، اما پس از عبور از بیابانهای خشک دشت کویر و دشت لوت بسیار گرم و خشک می شود به طوری که در سیستان و بلوچستان پوشش گیاهی را از بین می بردو خسارات جبران ناپذیری را ببار می آورد.

سرزمین کهن سیستان از جمله مناطقی محسوب می گردد کە دارای شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی است شرایطی کە در افکار عامه مردم بسیار ناشناخته است، یکی از شریط خاص وجود بادهای ۱۲۰ روزه این منطقه است .

در سالهای گذشته از  این بادها در سیستان بهره گیری فراوانی می شده از جمله خار خانه ها ( کولرهای طبیعی منازل )، یخ دانها، باد گیرها و آس بادها به طوری که این منطقه به عنوان خاستگاه آسباد در دنیا لقب گرفته بود اما اکنون به کابوسی برای مردم تبدیل شده است.

با توجه به مشکلاتی(بی آبی ، گرما، مهاجرت و …) که این روزها مردم سیستان و بلوچستان بویژه سیستان با ان دست و پنجه نرم می کنند شروع بادهای۱۲۰ روزه نیز باعث بروز مشکلات جدی مالی و جانی برای مردم مظلوم این منطقه شده است.

 

باد های ۱۲۰ روزه زندگی مردم سیستان را بر باد می دهد

 

افزایش بیماریهای ریوی و تنفسی مساوی با گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

 

آلودگی هوای کرمان رو به کاهش گذاشت؛ تاخیر در شروع به کار ادارات تمدید نشد -  ایرنا

با شروع طوفان در سیستان تعداد زیادی از مردم منطقه را روانه مراکز درمانی می کند که عمده مشکل این افراد در پی بیماری‌های قلبی، ریوی، چشمی و تنفسی ناشی از طوفان بوده است.

توصیه مسئولان : با توجه به شرایط ناسالم از نظر آلودگی هوا توصیه می‌شود افراد آسیب‌پذیر به‌ویژه بیماران، کودکان و افراد سالمند از تردد در فضای باز خودداری و در صورت لزوم حتماً از ماسک استفاده کنند.

آیا واقعا فقط با توزیع چند ماسک می توان ازتشدید مشکل کاست واز تشدید و اشاعه بیشتر بیماری های خطرناک تنفسی و ریوی و چشمی در منطقه توفان زده سیستان جلوگیری کرد؟؟!

مسئولان همیشه بصورت پروازی به این منطقه آمده اند  و هرگز درد مردم را در زمان بادهای ۱۲۰روزه سیستان نچشیده اند که بتوانند برای درمانش چاره جویی کنند.

تالاب خشکیده هامون منجر به تشدید خیزش گرد و خاک می شود

خشک شدن تالاب مشکلات اکوسیستمی زیادی ایجاد می کند که یکی از آنها تخریب و از بین رفتن پوشش گیاهی آن است، وقتی پوشش گیاهی از بین می رود می تواند به منبع گرد و غبار تبدیل شود، در چند سال اخیر به علت خشکسالی این شرایط بدتر شده و از طرفی زمانی که دام های سبک، سنگین و شترها برای چرا وارد بستر خشک شده تالاب می شوند بافت منسجم و صله بسته خاک زیر پای این حیوانات سست و با کوچکترین باد به هوا بلند می شود که مشکلات گرد و غبار را تشدید می کند.

طوفان همچنین خسارت‌هایی نیز به بخش کشاورزی و آب منطقه نیز وارد کرده است اما کار امدادرسانی به روستاهای منطقه در حال انجام است.

بادهای۱۲۰ روزه سیستان هنوز تهدید است

  حبیب‌ا… دهمرده   نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس نیز در این باره به خبرنگار ما می گوید: بادهای ۱۲۰ روزه سال ها است که زندگی مردم منطقه سیستان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و به شکلی زندگی عادی مارامختل کرده به دلیل بی تدبیری برخی مسئولان هنوز هم  برای اهالی سیستان تهدید جدی محسوب می شود.

وی می افزاید: متاسفانه علاوه بر مشکلات تنفسی شاهد انواع بیماری های واگیر  ناشی از این معضل هستیم در حالی که اگر مدیران استانی و کشوری به فکر احیای تالاب هامون و استفاده بهینه از بادهای ۱۲۰ روزه سیستان بودند هرگز این همه بودجه ملی صرف هزینه درمان این بیماری ها درقالب طرح تحول نظام سلامت نمی شد.

وی تصریح می کند:بر اساس مطالعات بین المللی انرژی های نودر صورت مدیریت درست و صحیح می توان پدیده خدادادی بادهای ۱۲۰ روزه سیستان را به فرصت تبدیل کرد ولی باید نوع نگاه مسئولان در این حوزه تغییرکندوهمان گونه که در راستای احیای دریاچه ارومیه تلاش می‌کنندبرای مردم سیستان نیزتلاش کنند.

وزش بادهای ۱۲۰ روزه شروع شد/ درگیری پنج شهرستان شمال سیستان و بلوچستان با گردوخاک

طوفان سیستانی ها را خانه نشین کرد؛ "توزیع ماسک" میان طوفان زده ها مرهم زخم  مردم نیست+ تصاویر- اخبار استانها تسنیم | Tasnim | خبرگزاری تسنیم | Tasnim

سازمان هواشناسی اعلام کرد :  در حالی که وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال سیستان‌ و بلوچستان آغاز شده، در شبانه روز گذشته بیشینه سرعت وزش باد در هیرمند به ۹۰ کیلومتر بر ساعت رسید.

بیشینه سرعت وزش باد در هامون از دیگر شهرستان‌های شمالی سیستان و بلوچستان نیز در ۲۴ ساعت گذشته به ۱۹ متر برثانیه معادل ۶۸ کیلومتر بر ساعت رسید. همچنین بیشینه باد در زابل نیز به حدود ۵۸ کیلومتر بر ساعت رسید.

داده‌های بلند مدت هواشناسی نشان می‌دهد که بادهای ۱۲۰ روزه از اواخر اردیبهشت ماه هر سال تا اواخر تابستان و گاهی نیمه‌های مهر ماه در شرق کشور به ویژه شمال سیستان و بلوچستان جریان دارد.

گاهی بیشینه سرعت وزش این بادها به بیش از ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسد کما اینکه بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی سیستان‌و بلوچستان سال گذشته بیشینه وزش باد در زابل در ۳۱ اردیبهشت با ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت رسید.

 

انتهای خبر/