صخره‌های مرجانی سواحل مکران در وضعیت بحرانی قرار دارند

چابهار- رئیس مرکز تحقیقات محیط‌ زیست دریایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار گفت: صخره‌های مرجانی محدوده سواحل مکران به دلیل افزایش دمای آب که پیامد تغییرات اقلیمی است در حال ازبین‌رفتن هستند.

به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز  محمود سینایی در تشریح این خبر در جمع خبرنگاران گفت : صخره‌های مرجانی از مهمترین و مفیدترین عوامل در رونق صیادی و معیشت ذی‌نفعان سواحل و عرصه وسیع دریایی عمان محدوده سواحل مکران و خلیج‌فارس بوده، همچنین نقش مؤثری در اکوسیستم‌های دریایی دارند و به نوعی زیست‌بوم مرجانی پناهگاه گونه‌های جانوری دریایی هستند.

وی با بیان اینکه مرجان‌ها مواد مغذی جلبک‌ها و مکان ایمنی برای زیست آن‌ها را فراهم می‌کنند، اذعان کرد: درحالیکه جلبک‌ها نیز ۹۰ درصد غذای مرجان‌ها را تأمین می‌کنند اما زمانی که دمای دریا به نقطه بالایی برسد، این رابطه از بین می‌رود همچنین با کاهش حجم جلبک‌ها، مرجان‌ها دچار سفیدشدگی می‌شوند‎. ‎

رئیس مرکز تحقیقات محیط‌زیست دریایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار افزود: با وجود اینکه اکثر اکوسیستم‌های مرجانی در نقاط مختلف دنیا مورد مطالعه دقیق، قرار گرفته‌اند یکی از این مناطق، خلیج چابهار بوده که در آب‌های شمال دریای عمان واقع شده است‎.

وی بیان کرد: بررسی‌ها نشان داد که کلنی‌های مرجانی خلیج چابهار نیز به تبع سایر زیست بوم‌های مرجانی خلیج فارس به دلیل تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی در معرض استرس و تهدید هستند.

سینایی اظهار کرد: مرجان‌ها فقط می‌توانند در آب‌ها کم‌عمق و دارای نور مناسب رشد کنند، زیرا جلبک‌های هم زیستی که مرجان‌ها به آن‌ها وابسته‌اند، به نور احتیاج دارند، درصورتی‌که شرایط مناسبی وجود نداشته باشد جلبک‌های هم‌زیست مرجان را ترک می‌کنند و دچار سفید شدگی می‌شوند.

وی ادامه داد: بررسی‌های اولیه نشان داد مهمترین تهدید طبیعی، تغییرات آب‌وهوایی و افزایش دمای آب دریاهاست که شرایط سختی را برای مرجان‌ها ایجاد کرده و اکنون مرجان‌های دریای عمان در سخت‌ترین شرایط در حال زیست قرار دارند.

رئیس مرکز تحقیقات محیط‌زیست دریایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار افزود: ساخت‌ و سازهای ساحلی و فعالیت‌های صنعتی را مهمترین تهدید ناشی از انجام فعالیت‌های انسانی در منطقه منجر به تخریب گسترده زیستگاه‌های مرجانی شده اما با کنترل فعالیت‌های مخرب انسانی و اقدامات مؤثر حفاظتی و بازسازی زیستگاه‌های مرجانی تخریب شده، می‌توان اقدامات مؤثری به‌منظور مدیریت زیستگاه مذکور انجام داد و روند احیای آن‌ها را تسریع کرد‎.