اروپا ادعای کربن‌‌خنثی‌بودن اپل واچ را رد کرد: «اپل مشتریان را گمراه می‌کند»

درحالی‌که اپل هنگام معرفی اپل واچ سری ۹، ۲۴ بار از عبارت «کربن‌‌خنثی» استفاده کرد، به‌نظر می‌رسد این ساعت‌ هوشمند کربن‌‌خنثی نیست.

اپل در جدیدترین رویداد خود که در شهریورماه برگزار شد، علاوه‌بر خانواده آیفون ۱۵، اپل واچ سری ۹ و اپل واچ ۲ اولترا را رونمایی کرد. اگرچه این شرکت هنگام معرفی اپل واچ های یادشده بارها از عبارت «کربن‌‌خنثی» استفاده کرد، به‌نظر می‌رسد این محصولات کربن‌‌خنثی نیستند.

سازمان اروپایی BEUC می‌گوید که ادعای اپل مبنی‌بر کربن‌‌خنثی بودن اپل واچ‌هایش درست نیست. حالا پای اتحادیه‌ی اروپا نیز به ماجرا باز شده و اعلام کرده است که ادعای کربن‌‌خنثی بودن محصولات باید غیرقانونی شود؛ چون این ادعا صرفاً براساس متعادل‌سازی انتشار گازهای گلخانه‌ای هنگام تولید محصول مطرح می‌شود و نه چیز دیگر.

لیزا جکسون، معاون سیاست‌های محیط‌‌زیستی اپل، هنگام معرفی اپل واچ سری ۹ و اپل واچ ۲ اولترا صراحتاً اعلام کرد: «کاربران با این محصولات برای نخستین‌بار می‌توانند از گزینه‌ای کربن‌‌خنثی بهره ببرند. اپل وظیفه دارد محصولی را تولید کند که هم کاربران دوستش داشته باشند، هم به کره‌ی زمین آسیب نزند. ما این رؤیا را با نوآوری خود محقق کردیم.»

او در‌ادامه گفت: «اگرچه اپل انتشار گازهای گلخانه‌ای ازطریق برق و مواد و حمل‌ونقل را کاهش داده است، باز‌هم برای جبران بخش کوچک باقی‌مانده از گازهای مضر برای طبیعت، روی پروژه‌های دیگری سرمایه‌گذاری می‌کند که بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مؤثرند.»

«بخش کوچک باقی‌مانده» که لیزا از آن حرف می‌زند، معادل ۷ تا ۱۲ کیلوگرم گاز گلخانه‌ای برای تولید هر ساعت اپل است. اروپا ادعای اپل را «جعلی» می‌داند. مدیرکل سازمان BEUC به فایننشال تایمز می‌گوید: «ادعاهای کربن‌‌خنثی بودن محصولات، ازنظر علمی درست نیستند. اتحادیه‌ی اروپا قصد دارد این ادعاها را غیرقانونی اعلام کند و اپل هم نباید از این قاعده مستنثی باشد.»

سازمان‌های حفاظت از محیط‌زیست کار اپل را «ترفند فروش» توصیف می‌کنند. تولید ساعت هوشمند بدون تأثیر زیست‌محیطی امکان‌پذیر نیست؛ اما اپل به کاربرانش تلقین می‌کند که با خرید اپل واچ هیچ آسیبی به سیاره‌شان نمی‌رسانند.

ادعاهای اپل شاید جعلی نباشند؛ اما بدون شک گمراه‌کننده‌اند. اپل بیش از هر شرکت دیگری در حوزه‌ی فناوری، ردپای کربن را در محصولاتش کاهش داده است و این پیشرفت ارزشمندی به‌حساب می‌آید؛ ولی هنوز برای این معرفی‌کردن محصولاتش به‌عنوان محصول کربن‌خنثی راه زیادی دارد.

کارشناسان معتقدند که حفاظت واقعی از محیط‌زیست، تنها در صورتی ممکن است که تاحدممکن از محصولات قبلی‌مان استفاده کنیم. این ایده هم به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند و هم با‌توجه‌به قیمت اپل واچ، صرفه‌جویی خوبی به‌نظر می‌رسد.

انتهای پیام/