۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان به سامانه آبیاری نوین مجهز شد

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون بیش‌از ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در سطح استان مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شده و این امر زمینه صرفه جویی ۲۷۲ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی را فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز – حسینعلی رمرودی با بیان اینکه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری موجب کاهش مصرف آب و صرفه جویی در منابع آبی سیستان و بلوچستان خواهد شد، افزود : توجه خاص به این بخش و افزایش اعتبارات این طرح بویژه در استان که محدودیت های منابع آبی بسیاری دارد از ضروریات بخش کشاورزی است.
وی تاکید کرد: مطالعات ۲۰ هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان که قابلیت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری به انجام رسیده و در صورت تامین اعتبار آماده اجراست.
مدیر آب وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان میزان اعتبار ابلاغی امسال را ۶ هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان اعتبار می‌تواند اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سطح هزار هکتار را پوشش دهد.
وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سیستان و بلوچستان و افزایش بهروری منابع آبی انتظار می‌رود میزان اعتبارات این بخش در سالجاری به یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یابد.

۱۶۰۲میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبی و خاکی سیستان و بلوچستان هزینه شد

رمرودی اظهار کرد: یک‌هزار و ۶۰۲ میلیارد تومان از سال گذشته تاکنون برای اجرای ۴۰۰ طرح آبی و خاکی سیستان و بلوچستان هزینه شده است.

وی بیان کرد: مرمت و بازسازی قنوات ، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری ،طرح های کوچک تامین آب، احداث استخرهای ذخیره آب و کانال‌های آبیاری عمومی ،تجهیز و نوسازی اراضی سنتی، احداث جاده های دسترسی به مزارع و انتقال آب با لوله از مهمترین پروژه های اجرا شده در استان در این مدت بود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: تاکنون کار اجرایی ۳۰۰ طرح به اتمام رسیده است و بقیه طرح‌ها تا پایان سال مالی جاری تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: سیستان و بلوچستان دارای ویژگی های اقلیمی خاص از جمله دارا بودن بیشترین میزان تبخیر سالانه کشور، بارندگی اندک، پراکنش نامناسب زمانی و مکانی بارندگی ها، دامنه زیاد تغییرات دما در شبانه روز، وزش بادهای موسمی و فصلی با شدت و تداوم زیاد از جمله بادهای ۱۲۰ روزه سیستان است که در بخش‌های وسیعی دچار کم آبی بوده و تداوم کم آبی ها به صورت دوره ای منجر به وقوع خشکسالی های سهمگین شده به طوری که علاوه بر تخریب زیر ساخت‌های بخش کشاورزی منجر به نابودی اکوسیستم طبیعی و نیز محیط زیست انسانی منطقه شده است.

انتهای پیام/