دیار عیار گزارش می دهد/

کلینیک های ترک اعتیاد؛ تامین کننده داروی بازار سیاه

بازار سیاه قرص و شربت های ترک اعتیاد که با هدف ترک اعتیاد از سوی سازمان بهزیستی در اختیار کلینیک های ترک اعتیاد و اصلاح مصرف معتادین قرار می گیرد سر از بازار سیاه سر در می آورند. پاساژ ام آی ام (تقاطع طالقانی و امام خمینی) و چهارراه رسولی زاهدان که تبدیل به تامین کننده داروی بازار سیاه شهر زاهدان شده و انباشته از انواع داروهای ترک اعتیاد است.

به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز به نقل از دیار عیار _ برخی عطاری ها، مغازه ها و به ویژه مغازه های نبش تقاطع خیابان تفتان و شهید میرحسینی (گاراژ قدیم) تبدیل به محلی امن برای فروش شربت و قرص متادون، قرص بی ۲، شربت تریاک و سایر داروهایی که صرفا در اختیار کلینیک های زیر نظر سازمان بوده، شده است.

داروهای ترک اعتیاد اگر چه با هدف ترک اعتیاد در اختیار مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی و سنتی قرار می گیرد، اما به دلیل نفع طلبی کلینیک های ترک اعتیاد و عدم برخورد علمی با موضوع ترک اعتیاد، تبدیل به یک بازار مصرف بزرگ دارو شده و مشتری ها به این داروها معتاد می شوند و رهایی از دام این داروها به مراتب سخت تر از مصرف مواد مخدر حداقل از نوع سنتی آنست.

در این میان شربت تریاک، شربت متادون و قرص های متادون و بی ۲، بیش از سایر داروها مشتری پسند بوده و جمع کثیری بدان معتاد شده اند. خبرنگار دیار عیار طی تحقیق و گفت و گو با مصرف کنندگان و پزشکان کلینیک ها و پزشکان مطلع، به این نتیجه رسیده که عدم نظارت بر توزیع این داروها در بازار سیاه و دسترسی راحت به آن دارو باعث شده یک فرد همزمان این داروها را با سایر مواد مخدر استفاده نموده و امکان ترک را برای آنها دشوارتر ساخته است.

حال یک سوال مطرح است. داروهایی که در اختیار اداره کل بهزیستی بوده و با نظارت آنها در بین کلینیک ها و اماکن ترک اعتیاد توزیع می شود چگونه سر از بازار سیاه در می آورند ؟ دلال هایی که نقش واسطه بین سازمان بهزیستی و کلینیک های ترک اعتیاد با فروشندگان را به عهده دارند داروها را بدون جلد به بازار سیاه عرضه می کنند تا از خود رد پایی به جا نگذارند. این تمهید به این دلیل اندیشیده شده چون بهزیستی قوطی شربت ها و جلد قرص ها را برای توزیع سهمیه بعدی پس می گیرد. علیرغم این تمهید بهزیستی، باز هم داروها به صورت فله ای به بازار سیاه می رسند.

با گران شدن مواد مخدر و به ویژه تریاک و شیره، شربت تریاک بازار مناسبی برای دلالان ایجاد کرده است. معتادین با جوش دادن شربت تریاک از آن شیره به دست می آورند. در چند ماه گذشته به اعتراف برخی مصرف کنندگان، این شربت ها به دست فروشندگان مواد مخدر هم رسیده و با تبدیل آن به شیره به سودهای هنگفتی می رسند.

اگر چه تعداد زیادی از کلینیک های ترک اعتیاد در تامین نیاز دارویی بازار سیاه نقش دارند، اما خبرنگار دیار عیار بر حسب اتفاق از طریق مصرف کنندگان کلینیک ترک اعتیاد نیکان، فرصت تحقیق در باره عملکرد این کلینیک را یافته و به نکات قابل تاملی رسیده است.

برخی مصرف کنندگانی که در کلینیک نیکان ثبت نام کرده، اذعان داشته اند که از آن‌ها چهار امضا بابت تحویل چهار شربت تریاک گرفته می شود، اما دو شیشه شربت به عنوان سهمیه هر ماه داده می شود. حال سوال اینست کلینیک با آن دو شیشه دیگر چه می کند؟

خبرنگار دیار عیار در تحقیقات میدانی خود متوجه شده افرادی غیر از کسانی که پرونده دارند به قیمت آزاد از این کلینیک دارو تهیه می کنند.

قیمت هر شیشه شربت تریاک در بازار آزاد از ۷۵۰ هزار تا یک میلیون تومان است در حالی‌که کلینیک نیکان هر شیشه را به مصرف کنندگان ثبت نامی خود ۳۵۰ هزار تومان می فروشد.

یک شربت متادون ۶۰ سی سی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. یک عدد قرص بی ۲ و متادون بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان به فروش می رسد در حالیکه که قیمت عرضه در کلینیک ها حدود سه هزار تومان است. این تفاوت قیمت در کلینیک و بازار آزاد باعث شده تا عده ای در صدد تامین غیر قانونی داروی بازار سیاه برآیند. عدم نظارت بر توزیع داروهای ترک اعتیاد از سوی سازمان بهزیستی به این بازار رونق بخشیده و لازم است راه های رسیدن داروها به دست دلالان و فروشندگان شناسایی و با متخلفین برخورد قانونی شود.

 

انتهای خبر/