شهروندان از ذبح دام در مسیر تردد هیات‌های عزاداری جلوگیری کنند

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اهمیت پخت و توزیع نذورات هیات‌های مذهبی در بین عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، رعایت نکات بهداشتی در بحث نذورات یکی از ضروریاتی است که باید از سوی رؤسای هیأت‌های عزاداری به آن توجه ویژه‌ای شود.

به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز – غلامرضا سرگزی به بیان توصیه‌های بهداشتی به هیأت‌های حسینی به منظور پیشگیری از انتقال بیماری و ارتقای سطح بهداشت عمومی و حفظ سلامت عزاداران در ایام محرم پرداخت و اظهار کرد: هیات‌های عزاداری باید برای ذبح دام‌های خود به کشتارگاه‌های مجاز مراجعه و پس از ذبح دام، در راستای پیشگیری از انتقال بیماری‌ها لاشه دام به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال(چهار درجه سانتی گراد) نگهداری کنند.

وی افزود: در این زمینه افرادیکه نذر ذبح دام دارند باید از سربری دام در معابر و خیابان‌ها و در مسیر تردد هیات‌های عزاداری جهت جلوگیری از انتقال احتمالی بیماری دام‌ها خودداری کرده و به محل‌های تعیین شده برای ذبح مراجعه کنند.

این مقام مسوول تأکید کرد: در صورت نیاز به ذبح دام سبک در خارج از کشتارگاه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، دام در محلی کشتار شود که خونابه وارد فاضلاب شده و محل ذبح شستشو و محل ذبح با مواد ضدعفونی‌کننده( وایتکس رقیق شده) اقدام و از ذبح دام سنگین در معابر خودداری شود.

وی ضمن تأکید به ذابحین برای ذبح دام در خارج از کشتارگاه، بر رعایت نکات بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظتی مناسب از جمله چکمه، لباس کار، دستکش، عینک و ماسک تأکید کرد و گفت: ضایعات حاصل از کشتار پس از جمع‌آوری در کیسه‌های زباله مناسب و غیر قابل نشت قرار داده شده و در زباله‌دان انداخته شود.

سرگزی خاطرنشان کرد: به عموم مردم توصیه می‌شود از تماس مستقیم با خون دام که می‌تواند منشأء بیماری‌هایی از جمله تب کریمه کنگو، سایر عفونت‌های میکروبی باشد، خودداری و همچنین از مصرف لاشه‌ها و اندام‌هایی که رنگ و شکل طبیعی (قرمز روشن) ندارند (رنگ تیره و یا زائده‌های اضافی)خودداری شود.

وی با بیان اینکه مردم در نذورات خود استفاده از شیر پاستوریزه را اولویت قرار دهند، افزود: در غیر اینصورت شیر از دامداری‌های تحت پوشش دامپزشکی تهیه و حتماً به مدت ۲۰ دقیقه آن را حرارت دهند و در طی این زمان بعد از ۱۵ دقیقه حرارت، در حین جوشاندن به مدت پنج دقیقه مرتب هم‌زده شود، سپس نسبت به توزیع آن اقدام شود.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان بیان کرد: کارکنان دامپزشکی اعم از دامپزشک، کارشناسان دامپزشکی، ناظران شرعی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در قالب ۴۲ تیم بازرسی در استان و ادارات تابعه برای بازرسی بهداشتی و نظارت شرعی و آموزش و مشاوره به شهروندان آمادگی همکاری دارند.

 

انتهای پیام/