در گفتگو با سکایی نیوز مطرح شد

مراقب مسمومیت با مواد شوینده باشید

زاهدان - با نزدیک شدن به ایام عید نوروز و انجام خانه تکانی عیدانه، لازم است خانواده ها مراقب مسمومیت با فرآورده های شوینده و مواد ضدعفونی کننده باشند.

دکتر محمد کاظم مومنی فوق تخصص ریه و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفتگو با خبرنگار سکایی نیوز گفت: شوینده‌ها حاوی گازهایی هستند که برای دستگاه تنفسی و پوست مضر است و مخلوط کردن آن ها با هم باعث تولید گازهای بسیار مضرتر می‌شود، این ترکیبات سمی منجر به مسمومیت شدید می‌شود.

 

وی ادامه داد: باید زمان استفاده از مواد شوینده ای مانند سفید کننده ها و جرم گیر سطوح تا حد امکان کوتاه و ترجیحا در فضای باز و یا در فضای بسته‌ای که هواکش و تهویه مناسب دارد از این مواد استفاده شود.

 

دکتر مومنی عنوان کرد: مواد شوینده، پاک کننده و ضدعفونی کننده ماهیت سوزانندگی دارند و در صورت عدم مصرف درست، سلامت اعضای خانواده را تهدید می‌کنند ترکیب این مواد ممکن است محصولی ایجاد کند که از هر یک از ترکیبات اولیه سمی تر و خطرناک تر باشد.

 

وی افزود: اگر مواد شوینده روی پوست یا داخل چشم ریخت، ضمن قرار گرفتن در مکانی با تهویه مناسب، محل را با آب معمولی شست‌و شو دهید

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: در هنگام استفاده از مواد شیمایی حتما از دستکش استفاده کنید و ماسک بزنید و مواد شوینده را با هم ترکیب نکنید و همیشه پنجره و راه‌های تهویه را باز بگذارید.

 

انتهای خبر/