حاشیه شهر زاهدان نیازمند توجه؛ اجرای کامل ۴۳مصوبه سفر رئیس جمهور به استان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: سفر رئیس جمهور به این استان دارای ۱۲۸ مصوبه با ۲۸ هزار میلیارد تومان اعتبار بود که تا کنون ۴۳ مصوبه به طور کامل اجرا، ۸۱ مصوبه هم داری عملکرد و چهار مصوبه نیز بدون اقدام است

به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز – مهرداد عرب‌ اول از عزم جدی برای توسعه سیستان و بلوچستان با اجرای طرح‌های مصوب سفر رئیس جمهور خبر داد و گفت : این استان در اولویت سازمان برنامه و بودجه کشور برای تزریق اعتبارات قرار دارد.

وی در خصوص آخرین وضعیت مصوبات سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان بیان کرد: این سفر ۱۲۸ مصوبه به همراه داشت و طرح‌های مهم و تاثیرگذاری برای استان تعریف و حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان اعتبار جهت تحقق آن پیش بینی شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: در اجرای این مصوبات سازمان برنامه و بودجه کشور، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، ۱۳ وزارتخانه و چهار بنیاد و نهاد انقلابی، صدا و سیما و صندوق کارآفرینی امید مشارکت دارند.

وی بیان کرد: از این تعداد با برگزاری کارگروه‌های ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه کشور و تخصیص نقدی این سازمان و یا اختصاص اعتبار از وزارتخانه‌ها و ارگان‌های ملی تاکنون ۴۳ مصوبه به صورت کامل به اتمام رسیده، ۸۱ مصوبه دارای عملکرد و چهار مصوبه فاقد عملکرد و بلااقدام است.

عرب‌اول با اشاره به اعتبارات تخصیص یافته برای اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان افزود: تاکنون حدود ۹ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات مصوبات سفر، برای اجرای این طرح‌ها محقق شده که حدود سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن توسط نهادهای حمایتی در قالب کمک یا تسهیلات بوده است.

تخصیص ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه

وی اظهارداشت: همچنین از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور حدود چهار هزار میلیارد تومان اعتبار به این مهم اختصاص یافته که از میزان بیشترین سهم برای حوزه حمل و نقل با رقمی حدود ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان مطابق با نیاز مبرم استان برای ارتقای شاخص های این حوزه تامین شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان افزود: حوزه‌های منابع آبی، عمران شهری، توسعه فضاهای آموزشی و ورزشی از جمله حوزه‌های مهمی بودند که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تامین اعتبار شد.

وی به مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان از جمله اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی، اجرای طرح آبرسانی، ساخت خانه کشتی زابل، سالن ۲ هزار و ۵۰۰ نفری چابهار، ورزشگاه زاهدان از تنوع این مصوبات در حوزه‌های مهم و اولویت دار استان جهت بهبود شاخص‌های برخورداری استان خبر داد.

عرب‌اول گفت: همچنین تامین اعتبار برای حفر و شیرین سازی و انتقال ۱۰ میلیون متر مکعب آب برای سیستان و بلوچستان از چاه‌های ژرف استان توسط وزارت نیرو از محل ردیف خرید تضمینی آب تا قبل از سال ۱۴۰۳ در دستور کار قرار گرفته است‌.
وی ادامه داد: برای گمرکات سیستان و بلوچستان نیز بر اساس قرارداد با بخش خصوصی تامین سه دستگاه ایکس ریدر دست اجراست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان با اشاره به مصوباتی که هنوز اقدامی برای اجرای آن صورت نگرفته است، افزود: مصوبه اختصاص مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی حاشیه شهر زاهدان از جمله این مصوبات است که مقرر شد پس از طرح در هیات دولت مورد بازنگری و تامین اعتبار قرار گیرد.

وی اظهارداشت: سایر مصوبات از جمله تسریع در اجرای احداث نیروگاه‌های زاهدان، نیروگاه بادی میل نادر و سیکل ترکیبی ایرانشهر (بمپور) با همکاری وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور و همچنین افزایش سقف تسهیلات یارانه‌ای برای ساماندهی حاشیه شهرهای استان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در دستورکار است.

عرب‌اول تسریع روند اجرایی طرح‌های راکد سیستان و بلوچستان با تزریق اعتبارات از جمله سفر رئیس جمهور، محوریت موضوعات مهم زیربنایی و توسعه‌ای از قبیل راه، آب و انرژی در تامین اعتبار، بررسی و پیگیری مداوم مصوبات توسط نهاد ریاست جمهوری و به تناسب در استان، جامعیت مصوبات استان در اکثر حوزه‌های عمرانی، اقتصادی و حمایتی مورد توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور به اولویت تامین اعتبار را از نقاط قوت این مصوبات اعلام کرد.

انتهای خبر/