ادارت آبفای سیستان و بلوچستان به تانکرهای آبرسانی نیازمندند / فاضلاب شهر کنارک زیر ساخت مناسبی ندارد

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفت: در ماه‌های گذشته فاضلاب به دلیل عدم زیرساخت مناسب در سطح شهر بالا آمده و بوی تعفن همه جا را برداشته و مشکلات جدی برای سلامت مردم و محیط زیست به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز – فاروق اعظمی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: بعد از سالها چشم انتظاری مردم شهرستان کنارک سد مخزنی کهیر که بزرگترین سد جنوب شرق کشور است افتتاح شد و وزیر نیرو وعده داد خط ۸ کیلومتری انتقال آب این سد در مدت زمان ۲ ماه به شهرستان کنارک منتقل شود. قرار است تصفیه خانه این سد هم برای انتقال آب شرب به روستاها و شهرستان کنارک احداث شود.

اعظمی ادامه داد: رهاسازی حق آبه کشاورزی هم از خواسته‌های به حق کشاورزان و محیط زیست شهرستان کنارک است که باید هر چه سریع‌تر محقق شود.

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: ادارت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نیز با توجه به فرسودگی شبکه‌ها که در بسیاری از روستاها هنوز شبکه داخلی توزیع آب ندارند به تانکرهای آبرسانی نیازمندند.

وی با اشاره به اینکه فاضلاب شهر کنارک وضعیت مناسبی ندارد، تصریح کرد: طرح مطالعاتی شبکه فاضلاب این شهر از سال ۱۳۸۰ آغاز و در سال ۱۳۸۲ عملیاتی شد و از آن سال تاکنون فقط یک ایستگاه جمع آوری فاضلاب راه اندازی شده و همین ایستگاه ۱۵۰۰ متر مکعب فاضلاب‌های شهری را به تصفیه خانه موقتی که حدودا در شبانه روز ظرفیت ۹۰۰ متر مکعب فاضلاب را دارد هدایت می‌کند. ۶۰۰ متر مکعب فاضلاب تصفیه نشده هم به ظرفیت  این تصفیه خانه افزوده می‌شود که این دو با هم روانه دریا می‌شوند. یعنی عملا تصفیه خانه هیچ تاثیری در روند تصفیه فاضلاب شهر کنارک ندارد.

عضو شورای عالی استان ها اضافه کرد: با سیل ۱۴۰۰ وضعیت فاضلاب شهر کنارک بسیار وخیم‌تر شد از یک طرف آب‌های سطحی شهر و از طرف دیگر پس زدگی مخزن‌های فاضلاب که خود مردم ساخته بودند وضعیت خیابان‌های سطح شهر را بهم ریخت. وزیر نیرو که در دی ماه سال ۱۴۰۰ در سفری که به استان داشت مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهره برداری از شبکه فاضلاب شهر کنارک تخصیص داد.

اعظمی بیان کرد: از اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومانی که به شبکه فاضلاب شهر کنارک تخصیص یافت قرار بود ۲ ایستگاه تصفیه خانه در این شهر احداث شود و ظرفیت تصفیه خانه فعلی افزایش یابد و شبکه‌های توزیع داخلی که همان شبکه‌های فاضلاب خانگی هستند سریع‌تر احداث شوند که متاسفانه تازه ایستگاه دوم این شهرستان قرار است ظرف یک ماه آینده به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: ایستگاه سوم که هنوز احداث نشده و برای بهبودی وضعیت تصفیه خانه‌ شهرستان کنارک هیچ اقدامی شکل نگرفته است و برای شبکه‌های فاضلاب خانگی هم اقدامی نشده و همه این مشکلات باعث شده که در ماه‌های گذشته فاضلاب به دلیل عدم زیرساخت مناسب در سطح شهر بالا آمده و بوی تعفن همه جا را  برداشته و مشکلات جدی برای سلامت مردم و محیط زیست به وجود آورده است.

انتهای خبر/