سردار اسکندری ،شهیدی که سرش بر نیزه داعش در سوریه مظلومیت را فریاد زد

سردار حاج عبدالله اسکندری شهیدی که خرداد ماه سال ۹۳ در حماه سوریه سرش بر نیزه داعشیان مظلومیت را فریاد زد و توسط تروریستها شهر به شهر گشت تا هشت سال بعد پیکر مطهرش روز عاشورا در خاک وطن آرام بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز – حاج عبدالله اسکندری شهیدی که به دنبال رسیدن به واژه زیبای «ما رأیتُ الّا جمیلاً» حضرت زینب(س) بود ، کسی که تسلیم امر خدا باشد حتی در رنج و مصیبت هم جز زیبایی نمی بیند، ما رأیتُ الّا جمیلاً نگاهی توحیدی است که اعتقاد به امر و قضای الهی را نشان می دهد.

یکی از ماندگارترین میراث های گفتاری عاشورا که هنوز هم بعد از گذشت قرن ها شورآفرینی کرده و عظمت نگاه خاندان رسالت را نشان می دهد جمله تاریخی حضرت زینب(س) است که در مقابل آن همه مصائب کربلا فرمودند: «ما رَاَیْتُ اِلاّ جَمیلا»!، چه چیز باعث می شود از ورای آن همه رنج و محنت چنین افق دید و نگاهی شکل بگیرد؟

داعش یکی از خطرناکترین نمودهای تروریسم تکفیری

داعش یکی از خطرناکترین نمودهای تروریسم تکفیری درمنطقه غرب آسیا به شمار می آید. این گروه تروریستی پس از خروج نیمه تمام نیروهای اشغالگر آمریکایی از عراق، به سرعت گسترش یافت و توانست با تسخیر سرزمین هایی در عراق و سوریه یک دولت به ظاهر اسلامی تشکیل دهد.

 

شهر حماه، مرکز استان حماه در ۲۰۹ کیلومتری شمال دمشق، ۱۴۶ کیلومتری جنوب‌غربی حلب، ۴۷ کیلومتری شمال حمص و ۹۳ کیلومتری مغرب بندر بانیاس در ارتفاع حدود ۲۸۰ متری از سطح دریا واقع است. رود عاصی، شهر حماه را به‌دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرده است.

نیروهای تروریستی داعش با حمایت های خارجی با اشغال این سرزمین بزرگترین مصیبت ها را بر سر مردم مظلوم سوریه در آورند و بسیاری از مردم را برای رسیدن به اهداف شوم خود قربانی کردند.

با ظهور این گروه تروریستی، جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازیگر استراتژیک محور مقاومت، با چالشهایی در عرصه های مختلف گفتمانی، امنیتی و سیاسی روبه رو گشت، لذا تهران با اتخاذ تدابیر استراتژیکِ سیاسی و نظامی، به نابودی داعش در منطقه مبادرت ورزید و از این طریق حذف داعش و حامیان آن را برای فروپاشی محور مقاومت در منطقه غرب آسیا را سلب کرد.

جمهوری اسلامی ایران برای بر طرف ساختن چالش ها و تهدیدات پیشرو با همکاری استراتژیک با بازیگران محور مقاومت دست به سیاست ضربه زدن و نابودی داعش در سوریه و عراق زد و سیاستها و اهداف این گروه تروریستی را در منطقه با تلاش ها ومجاهدت هایی رزمندگان اسلام و ایثار سردارانی جان بر کف همچون سردار شهید جاچ قاسم سلیمانی که دل مردم مظلوم سوریه و عراق را ربوده بود با شکست مواجه کرد.

روز سی ام آبان سال ۱۳۹۶ در پی پیروزی تاریخ‌ساز جبهه مقاومت اسلامی عراق و سوریه بر فتنه تروریسم تکفیری و پایان یافتن سیطره داعش که با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی ــ صهیونیستی در “ابوکمال” رقم خورد؛ سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیام مهمی مبنی بر پایان سیطره داعش بر سرزمین‌های اسلامی به محضر مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) منتشر کرد.

تصویر سر بر نیزه‌ شهید اسکندری کربلای دیگری رقم زد

در نخستین روزهای خردادماه ۱۳۹۳ بود که تصویر سر بر نیزه‌ کرده‌اش در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و بار دیگر کربلا و روز عاشورا را برای همگان تداعی کرد، سردار شهید عبدالله اسکندری که در حماه سوریه به دست شقی‌ترین انسان‌های روزگار ما به شهادت رسید امروز سیدالشهدای مقاومت استان فارس نامیده می‌شود.

در بهمن ماه سال ۱۳۹۳ مقبره نمادینی برای شهید مدافع حرم سردار بی‌سر حاج عبدالله اسکندری در گلزار مطهر شهدای شیراز و در کنار مقبره شهید عباس دوران ساخته شد که در آن زمان با حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه رونمایی شد.

 

سردار شهید حاج عبدالله اسکندری که متولد سال ۱۳۳۷ در محله قصرالدشت شیراز بود، در سال ۱۳۵۸ به پاسداران انقلاب اسلامی در سپاه پیوست و در طول هشت سال دفاع مقدس به طور مستمر در جبهه‌های حق علیه باطل در قالب تک‌تیرانداز، نیروی اطلاعات عملیات، تیربارچی و بعدها در سمت‌های فرماندهی حضور داشت.

در همه این چند سال چشم انتظاری، همیشه دلم را سپردم به خدا

 

خانم اعظم سالاری، همسر سردار شهید عبدالله اسکندری پس از منتشر شدن خبر شهادت حاجی، گفت: از خرداد سال ۹۳ که همسرم شهید شد، در همه این چند سال چشم انتظاری، همیشه دلم را سپردم به خدا و گفتم هر چه او بخواهد من هم می‌خواهم. با اینکه نبود همسرم بسیار سخت بود. اما چند روزی بی‌تاب عبدالله بودم. حس می‌کردم قرار است اتفاقی بیفتد؛ خصوصا در روزهایی که به محرم نزدیک‌تر می‌شدیم.

همسر شهید اسکندری درباره تماس آخر خود با همسرش می‌گوید ، در همان تماس آخر به من گفت تصدقت شوم برایم دعا کن، اتفاقاً همرزمانش هم خندیدند. من با خنده گفتم: دوستانت می‌خندند !گفت اشکال ندارد بگذار بخندند.

شهید اسکندری دو دختر به نام‌های زهرا و فاطمه و یک پسر به نام علیرضا دارد که فرزندان شهید از لحظه مطلع شدن شهادت پدر و پس از آن دیدار با مقام معظم رهبری مطالبی بیان کردند.

زهرا اسکندری درباره نحوه مطلع شدن از خبر شهادت پدرش می‌گوید: عکسی که سر بابا به نیزه است روی صفحه کامپیوتر بود و همان لحظه فاطمه وارد اتاق شد، فاطمه خواهرم به بدترین شکل ممکن خبر شهادت را متوجه شد.

فاطمه اسکندری نیز در این باره می‌گوید: حاضر بودم تمام دنیا را بدهم اما این عکس واقعیت نداشته باشد، چیزی که بعد از دیدن عکس یادم است این است که مامان نشسته بود و من و زهرا توی بغل گرفته و سه تایی گریه می‌کردیم.

 

راضی نیستیم که یک ریال از بیت المال صرف این گروه خبیث شود

علیرضا اسکندری فرزند این سردار شهید در خاطره‌ای نقل می‌کند که پس از شهادت پدر، صحبت‌هایی مطرح بود که با مبادله برخی اسرای تکفیری‌ها یا پرداخت هزینه‌ای، بتوانیم پیکر پدر را بازپس بگیریم. اما به مادرمان گفتیم مادر جان به کسانی که می‌خواهند پیکر پدر را باز گردانند، بگویید ما راضی نیستیم که یک ریال از بیت المال صرف این گروه خبیث شود. حتی یک اسیر هم نباید آزاد شود. پدر رفته بود تا آن‌ها را به درک واصل کند. ما برای آنچه در راه خدا داده‌ایم توقعی نداریم و حاضر نیستیم که در ازای پیکر پدرمان ریالی از بیت المال هزینه شود؛ زیرا هر اقدامی کمک به آن ها محسوب می شود.

شناسایی هویت پیکرهای مطهر پنج شهید مدافع حرم

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز نهم مرداد ۱۴۰۱ در اطلاعیه ای از شناسایی هویت پیکرهای مطهر پنج شهید مدافع حرم محور خان طومان خبر داد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: در راستای پیگیری دستور سردار سرافراز سپاه اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی مبنی بر پیگیری ویژه مفقودین محور خان طومان،با عنایات الهی و تلاش های مستمر و شبانه روزی گروه تفحص، هویت پیکر مطهر پنج شهید مدافع حرم از استان های مازندران، البرز و فارس با نام‌های سردار شهید “عبدالله اسکندری”، سردار شهید “رحیم کابلی”، شهید والامقام “مصطفی تاش موسی”، شهید والامقام “محمد امین کریمیان” و شهید والامقام “عباس آسمیه”، از طریق تطبیق نمونه DNA در مرکز ژنتیک سپاه شناسایی و تایید گردید و پیکرهای مطهر این شهدای والامقام به میهن اسلامی بازگشت.

ظهر روز عاشورای حسینی

 

پیکر مطهر شهید عبدالله اسکندری ظهر روز ۱۷ مرداد همزمان با عاشورای حسینی در میان حضور باشکوه و حماسی مردم تشییع و پیکر مطهرش در گلزار شهدای شیراز آرام گرفت.

نماز بر پیکر این شهید توسط امام‌جمعه شیراز در صحن و سرای حرم مطهر شاهچراغ اقامه شد و پس از آن پیکرش به گلزار شهدا منتقل و تدفین شد.

این شهید بزرگوار در عملیات خیبر بعنوان فرمانده سپاه لار، در عملیات بدر بعنوان جانشین یکی از گردان‌های تیپ الهادی، در عملیات والفجر ۸ بعنوان جانشین ستاد تیپ الهادی و در سلسله عملیات‌های کربلای ۱، کربلای ۳، کربلای ۴، کربلای ۵ و کربلای ۸ بعنوان رئیس ستاد تیپ الهادی مشغول به خدمت بود.

شهید اسکندری مچنین در عملیات بیت‌المقدس ۴ نیز فرماندهی تیپ مهندسی را بر عهده داشت و پس از جنگ نیز در مناصب دیگری چون فرماندهی مهندسی رزمی ۴۶ امام هادی (ع)، فرماندهی مهندسی رزمی قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه، فرماندهی مهندسی تیپ ۴۲ قدر و فرماندهی مهندسی رزمی جبهه مقاومت را در سوریه بر عهده داشت.

این شهید بزرگوار همچنین از سال‌های پایانی دهه هشتاد تا ابتدای دهه ۹۰ مدیریت بنیاد شهید استان فارس را بر عهده داشت تا آنکه پس از شدت یافتن فتنه تروریست‌های تکفیری در سوریه دوباره لباس رزم به تن کرد و در جبهه‌های مقاومت در سوریه حضور یافت، حضوری که در نهایت منجر به شهادت این سردار سرافراز سپاه اسلام در خردادماه سال ۱۳۹۳ در حلب سوریه شد.

روحش شاد و یادش گرامی باد