چگونه با یک سوراخ دریل می‌توانید کارت گرافیک سوخته AMD را زنده کنید!

یکی از مشکلات رایج کاربران حرفه‌ای کامپیوتر، سوختگی قطعات حساس و گران‌قیمت آن است. به‌خصوص وقتی که این قطعات از نوع کارت گرافیک باشند، دلسردی و ناامیدی بسیار بالا می‌رود. اما آیا همه امید به زنده شدن این قطعات از دست رفته است؟ به نظر می‌رسد پاسخ منفی است. چرا که یک کاربر خلاق و جسور، توانسته است با استفاده از یک دریل، یک کارت گرافیک سوخته Radeon RX 6900 XT را زنده کند و به حالت عادی بازگرداند.

به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز – Radeon RX 6900 XT یک کارت گرافیک از شرکت AMD است که در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شد. این کارت گرافیک، بالاترین مدل از سری Radeon RX 6000 بوده که دارای ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 به همراه پورت HDMI 2.1 است. این کارت گرافیک، قادر است بازی‌های جدید و سنگین را با فریم ریت بالا و کیفیت تصویر عالی اجرا کند. قیمت این کارت گرافیک در بازار، حدود ۱۰۰۰ دلار است.

چطور ممکن است یک کارت گرافیک بسوزد؟

با توجه به قدرت و پرفورمانس بالای Radeon RX 6900 XT، ممکن است در شرایط خاص، دچار افزایش دما و سوختگی شود. بعضی از عوامل مؤثر بر این اتفاق می‌توانند شامل بالابودن ولتاژ و جریان الکتریکی اعمالی به کارت، ضعف خنک‌ساز و فن مخصوص کارت، پایین بودن کیفیت برد PCB ارائه شده توسط AIB، بالابودن دمای محفظه (Case) کامپیوتر و حتی استفاده طولانی مدت و بدون وقفه از کارت باشند.

MSI-Radeon-RX-6900XT-Drilling-1.jpg

چگونه می‌توان با دریل، کارت گرافیک سوخته را زنده کرد؟

به نظر عجیب و غیرممکن می‌رسد که با استفاده از یک دریل، بتوان یک کارت گرافیک سوخته را زنده کرد. اما این کار توسط یک کاربر با نام Buildzoid در یک ویدئوی منتشر شده در YouTube، انجام شده است. این کاربر، با تشخیص محل سوختگی بر روی PCB کارت گرافیک، تصمیم گرفته است با دریل، چند سوراخ در آنجا بزند و به این ترتیب مسیر برق را قطع کند. این کار باعث شده است که مقاومت الکتریکی بین دو نقطه سوخته، افزایش یابد و جریان الکتریسی به حد مطلوب کاهش پیدا کند. در نتیجه، کارت گرافیک دچار گرمای بیش از حد نشده و عملکرد آن بهبود می‌یابد.

KrisFix-Germany، در این طرح ابتکاری کارت‌های Radeon RX 6800 و RX 6900 را با قالب سیلیکونی ترک خورده دریافت نموده و توانسته است کارت گرافیک مرده MSI Radeon RX 6900 XT را با استفاده از یک روش تعمیر غیرمعمول که نیاز به سوراخ‌کاری و لحیم کاری دقیق دارد، زنده کند. برای دور زدن Track به وجود آمده ناشی از شکستگی کارت مورد نظر روشن شده، یعنی فن‌ها در حال چرخش بودند و نورپردازی RGB آن نیز به خوبی کار می‌کرده است. البته این کاربر اعلام نموده که در نهایت تصویری روی صفحه نمایش داده نشده است. کریس فیکس پس از چند آزمایش متوجه شد که بانک حافظه B در سمت چپ بالا دارای مشکلاتی بوده و ظاهراً در صورت آسیب ندیدن این بخش، هیچ مشکل دیگری در کارت وجود نداشته است.

برای رفع مشکل، کریس مجبور شد یک سوراخ از طریق PCB درست در پشت پردازنده گرافیکی ایجاد کند تا سیم مذکور را در عرض آن بکشد و به پد مشکل دار BGA متصل شود. در این بخش یک تکه سیم نازک به ضخامت ۰٫۰۲ میلی‌متر پس از آن باید دوباره به خط مرتبط تراشه GDDR6 متصل شود که به دلیل ذات برد چند لایه، مجدداً نیاز به سوراخ‌کاری در کارت را می‌طلبیده است. نیازی به یادآوری این موضوع نیست که این کار واقعاً دقیق بوده و به دستان ماهر و دانش زیادی نیاز دارد.

MSI-Radeon-RX-6900XT-Drilling-3.jpg

متأسفانه کریس، در طول فرآیند گذر از بین لایه های برد، به دو خازن به اضافه یک Track دیگر آسیب زد که اکنون نیز باید تعمیر شود. پس از اتصال هر دو سر، کریس مقداری ماسک لحیم کاری اضافه کرد تا سیم را در جای خود ثابت کند.

اکنون، با پایان سخت‌ترین بخش، چیزی که باقی مانده، دوباره اتصال GPU و تراشه حافظه قبل از لحیم کردن آن‌ها روی PCB بوده است. کریس در نهایت با تمیز کردن کارت گرافیک و ارسال آن برای مشتری خوش شانس این داستان، اعلام کرده که این مورد بسیار نادر بوده و او تاکنون تنها هفت بار با آن مواجه شده است.

آیا این روش برای همه کارت‌های گرافیک سوخته جواب می‌دهد؟

این روش، بسیار خلاقانه و جالب است، اما به همه کاربران توصیه نمی‌شود. چرا که:

  • خطرات فیزیکی و الکترونیکی بالایی دارد. ممکن است با دریل، قطعات دیگر را نیز خراب کنید یا خودتان را آسیب ببینید.
  • ضمانت نامه و گارانتی کارت گرافیک را از دست می‌دهید. شرکت‌های سازنده، هرگونه دستکاری فیزیکی را به عنوان نقض شرایط ضمانت نامه محسوب می‌کنند.
  • عملکرد کامل و پایدار را تضمین نمی‌کند. ممکن است با این روش، کارت گرافیک فقط به صورت موقت و ناقص زنده شده و در آینده دچار مشکلات دیگر نیز خواهد شد.

با توجه به موضوع فوق، مشخص است که «زنده کردن کارت گرافیک سوخته Radeon RX 6900 با تنها سوراخ کردن آن با دریل»، چالشی جذاب خواهد بود ولی به دانش بالایی در شناخت کل مجموعه کارت گرافیک نیاز دارد. این روش، نشان دهنده خلاقیت و جسارت بعضی از تعیرکاران حرفه‌ای است، اما مسلماً به همگان پیشنهاد نمی‌شود. اگر شما هم دارای یک کارت گرافیک سوخته هستید، بهتر است از راه‌های قانونی و امن برای تعمیر آن استفاده کنید. یا این که یک کارت گرافیک جدید خریداری کنید.

انتهای پیام/