اجرای طرح ملی واکسیناسیون جمعیت دام سبک و سنگین استان علیه بیماری تب برفکی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان گفت: با هدف ایجاد ایمنی جمعیت دامی استان علیه بیماری تب برفکی، اجرای طرح واکسیناسیون این بیماری از اول مرداد ماه در استان آغاز و به مدت 2 ماه جمعیت دامی تحت پوشش مایه کوبی بر علیه این بیماری قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز – دکتر ویدا معزی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان اذعان داشت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و بشدت واگیر می باشد که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می گردد.

 

وی افزود: گاو، گوسفند و بز به این بیماری حساس می باشند. علائم بیماری در دام شامل: تب بالا، بی اشتهایی، تشکیل ضایعات در مخاط دهان و بالشتک های دندانی، تاج سم و فضای بین انگشتی می باشد و کاهش تولید شیر و در مواقعی قطع تولید شیر را به همراه دارد، در کنار سایر عوارض از جمله سقط جنین و ضایعات غیر قابل جبران دستگاه تولید مثل و تخمدان ها (ناباروری) به همراه هزینه های کلان درمان دام های مبتلاء (عفونت های ثانویه ) و در مواقعی غیر اقتصادی شدن دام مبتلاء در اثر شدت ضایعات و همچنین تلفات دام های جوان و شیرخوار، سبب شده است که این بیماری به همراه سایر فاکتورها از جمله سرعت انتشار و شدت عفونت زائی،‌ جزء مهم ترین بیماری های ویروسی دام محسوب گردد.

 

دکتر معزی عنوان داشت: مهم ترین و اصلی ترین راه پیشگیری از شیوع بیماری استفاده از برنامه منظم واکسیناسیون می باشد. برنامه عملیاتی واکسیناسیون جمعیت دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در فاز اول سال ۱۴۰۲ به صورت رایگان و همزمان در سراسر کشور از ابتدای مرداد تا انتهای شهریور ماه به مدت ۲ ماه می باشد . دراین فاز واکسیناسیون پیش بینی می گردد بیش از ۷۵۰۰۰ راس دام سنگین و بیش از ۱٫۸۰۰٫۰۰۰ راس دام سبک واکسینه گردند.

 

در پایان وی از دامداران محترم تقاضا داشت به منظور ایجاد پوشش ایمنی مناسب حداکثر همکاری را با ادارات دامپزشکی شهرستان داشته باشند .

 

انتهای خبر/