برگزاری کاروان ترویجی و آموزشی با هدف حفظ حریم، بهره برداری و نگهداری از قنوات در سیستان و بلوچستان

زاهدان- سکایی نیوز - مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: قنوات نقش مهمی در تامین آب کشاورزی و حتی آب شرب در استان پهناور و خشک سیستان و بلوچستان را دارند. از طرفی آموزش، افزایش و ارتقا مهارت بهره برداران از رسالت های مهم این سازمان محسوب می گردد.

حسینعلی رمرودی در گفتگو با خبرنگار سکایی نیوز گفت: در سالیان اخیر به دلیل حفر چاه های غیر مجاز، ساخت و سازهای بی رویه، توسعه پروژه های عمرانی، صنعتی و…… به حفظ این میراث گرانبها، به مرور زمان سبب کاهش آبدهی و صدمه ساختمان قنات و در نتیجه از بین رفتن برخی از آنها گردیده است.

وی تصریح کرد:در همین راستا کاروان ترویجی و آموزشی این مدیریت با بهره گیری از اساتید تراز اول کشور، اقدام به آموزش بهره برداران در شهرستان های میرجاوه، گلشن، سراوان، مهرستان، سرباز، لاشار، نیکشهر و قصرقند با هدف حفظ حریم، بهره برداری و نگه داری از قنوات در طی ۱۰ روز نمود که تاکنون تعداد ۴۰ رشته قنات، ۲۰۰بهره بردار و ۵۰ ساعت دوره آموزشی تئوری و عملی به مرحله اجرا در آمده است.

گفتنی‌است سیستان و بلوچستان با ۱۹۲۵ رشته قنات از تعداد قنوات رتبه ۶ کشوری و از لحاظ وابستگی کشاورزی به آب قنات رتبه چهارم کشور را در اختیار دارد.

 

انتهای خبر/