بازارچه مرزی پیشین توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با پاکستان را بهمراه دارد

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد مرز رسمی در پیشین منافع فراوانی برای کشور و توسعه مراودات اقتصادی و تجاری با پاکستان را بهمراه دارد.

به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز – مجتبی شجاعی در تکمیل این خبر بیان کرد : ایجاد مرز رسمی زمینی در پیشین با توجه به وجود زیرساخت‌های حمل و نقلی مناسب در کشور پاکستان تا بزرگ ترین ایالت‌های این کشور در شرق و قطب‌های اقتصادی همچون کراچی و لاهور، دسترسی آسان به این مناطق را هموار خواهد ساخت. 

وی افزود : کراچی مهمترین مرکز اقتصادی پاکستان است که نزدیک‌ترین و هموارترین راه دسترسی به آن از طریق مرز ریمدان و پیشین خواهد بود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک مسیر ساحلی مَکُران در پاکستان، به طور کامل مسیر کراچی- ریمدان را تحت پوشش قرار داده است، ضمن اینکه مرز پیشین نیز به این بزرگراه دسترسی دارد. 

وی تصریح کرد: مرزهای پیشین و ریمدان هم به عنوان یک مسیر امن برای زوار و هم برای رونق گردشگری جنوب شرق کشور، استان و چابهار بسیار مفید خواهد بود.

شجاعی ادامه داد: بر اساس هدفگذاری‌های انجام شده و تفاهم‌نامه نوزدهمین اجلاس مشترک اقتصادی ایران و پاکستان افزایش مبادلات بین ۲ کشور تا سطح پنج میلیارد دلار تا چند سال آینده برنامه ریزی شده که این حجم از مبادلات تنها از طریق مرز میرجاوه و تنها با یک ایالت بلوچستان پاکستان نمی‌تواند محقق شود پس مرزهای پیشین صرفاً به عنوان مرز ورودی کالاهای پاکستان یا سایر کشورها مطرح نیست بلکه این مرز به همراه مرز ریمدان می‌تواند مرز خروجی و صادراتی قوی برای جمهوری اسلامی ایران تلقی شده و محرکی برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی در بندر چابهار بویژه منطقه آزاد چابهار باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به آغاز پروژه‌های پتروشیمی چابهار و ایرانشهر و تبدیل منطقه به قطب سوم پتروشیمی کشور، ریمدان و پیشین می‌توانند به عنوان مسیری ارزان، سریع و ایمن برای حمل و صادرات فرآورده‌های تولیدی مجتمع پتروشیمی چابهار به بازار کشورهای پاکستان چین و هندوستان مطرح باشد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با سفر رئیس جمهور به این استان ساخت بازارچه خرده‌فروشی پیشین که جزو مصوبات این سفر بود در راستای اجرای یکی از سیاست‌های مهم دولت و افزایش تبادلات با کشور همسایه در دستورکار قرار گرفت.

وی بیان کرد: بازارچه خرده فروشی پیشین که علاوه‌بر بازارچه پیشین است می‌تواند تحول مهمی را در شهر پیشین و هم شهرستان راسک داشته باشد و به نحو مطلوب معیشت مرزنشینان را تامین کند.

شجاعی ادامه داد: ۶ هزار خانوار شهرستان راسک از تخفیفات و مزایای بازارچه خرده پیشین بهره‌مند خواهند شد که این مساله نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی مردم این منطقه خواهد داشت.

انتهای پیام/