سکایی نیوز گزارش می دهد ؛

قطعی آب در روزهای داغ امان مردم زاهدان را برید/عصبانیت ساکنین خیابان پرستار زاهدان از قطعی آب در شبانه روز

زاهدان - چند روز است که آب در منطقه پرستار بطور کامل قطع می شود و این امر باعث عصبانیت و گلایه مندی شدید مردم بویژه ساکنین شده است .

 

 

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سکایی نیوز – شماری از شهروندان با برقراری تماس و پیام به خبرنگار سکایی نیوز خواستار توضیح مسوولان مرتبط در خصوص قطعی آب بطور شبانه روز بویژه در روزهای اخیر و بدون اطلاع قبلی شدند.

 

به گفته برخی از ساکنین مجتمع های مسکونی در پرستار ۴ ، از آنجایی که ساعت قطعی آب از ساعت اوقات شرعی صبح آغاز می شود وضو گرفتن دشوار ‏شده، حال آنکه ساعت کاری ادارات از ۶ و ۳۰ دقیقه شروع می‌شود و بروز این قطعی آب مردم را با چالش های فراوانی روبرو می کند چرا که هیچ آمادگی در این خصوص پیرامون ذخیره آب نداشته‌اند.

 

در ادامه گلایه ها، شهروندان به این نکته هم اشاره کردند که با توجه به اینکه اکنون در فصل گرما قرار داریم و گرمای هوا نفسمان را بریده و این مهم نیاز آبی شهروندان را بیشتر می‌کند اما این قطعی آب بطور شبانه روز نه چند ساعتی مشکلات فراوانی را برایمان ایجاد کرده است .

 

با این تفاسیر اما با شروع فصل تابستان قصه پر غصه افت و قطع آب برای مردم سیستان وبلوچستان باز هم گفته و همچون سالهای اخیر تکرار می‌شود اما این اقدام که با هدف صرفه جویی و یا هر دلیل دیگری صورت می گیرد مردم را در برخی از نقاط زاهدان بویژه در این منطقه ‏کلافه کرده است.‏

 

یکی دیگر از شهروندان زاهدان ساکن زیباشهر نیز به خبرنگار سکایی نیوز گفت : ۴ روز که با قطعی مکرر آب در طول شبانه روز مواجه هستیم مشکلی که علاوه بر شست و شو و نظافت موجب عدم استفاده از کولرهای آبی با توجه به شدت گرما شده است.

 

کوهکن افزود : افت فشاری که گاهاً در واحدهای آپارتمانی به هیچ عنوان آب پمپاژ نمی‌شود و باعث بروز مشکلاتی برای مردم مناطق مختلف شهر شده و متأسفانه چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است.

 

فصل گرما و نیاز شدید آبی به ویژه در سیستان و بلوچستان خشک و کویری با گرمای غیر قابل تحمل و پیش از فصل تابستان ایجاب می‌کند راهکارهای آبی مطمئن و پایدار برای برون رفت از این مشکل ارائه شود، مشکلی که امروزه به یک معضل در شهر زاهدان و سایر شهرهای استان تبدیل شده و نیازمند چاره اندیشی هر چه سریع‌تر مسوولان دست اندرکار است.

جزئیات طرح جامع آبرسانی سیستان از زبان مدیرعامل آب منطقه‌ای استان : تامین آب شرب مردم منطقه با تکیه بر منابع سرزمینی

 

 

محمدامین بارانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار سکایی نیوز گفت: طرح فوری و اضطراری تأمین آب شرب سیستان وابستگی به آب هیرمند را کاهش داده و آب شرب منطقه از منابع داخلی تأمین می‌شود.

وی با تشریح طرح‌های در دست بهره‌برداری تأمین آب شرب منطقه سیستان طی روزهای آینده اظهار داشت: تأمین آب شرب شمال سیستان و بلوچستان شامل پنج شهرستان منطقه سیستان و شهر زاهدان مرکز استان وابسته به ورودی آب هیرمند است.

 

وی افزود: براین اساس وزارت نیرو در گام نخست اقدام به مطالعه و بررسی تأمین آب شرب از منابع داخلی و نزدیک به منطقه سیستان کرد و این اقدام با فرض حذف مخازن چاه نیمه و اتکا به منابع داخلی به شرکت آب و فاضلاب واگذار شد، اما به دلیل محقق نشدن این طرح، آب منطقه‌ای استان طرح دیگری با عنوان «طرح جامع آبرسانی و تأمین آب شرب سیستان» را در دستور کار خود قرار داد.

 

بارانی خاطرنشان کرد: این طرح پس از مطالعات ژئوالکتریک و ژئوفیزیک حفر چاه‌های اکتشافی با استفاده از پتانسیل آب‌های زیرزمینی منطقه مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت پتانسیل‌های موجود در محدوده میل نادر و دیوار مرزی و پریان مشترک، مورد توجه و تأیید قرار گرفت و عملیات حفاری کار شروع شد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون عملیات حفر ۲۵ حلقه را همچاه در منطقه میل نادر برای تأمین حداکثر ۸۰۰ لیتر بر ثانیه آغاز و در حال حاضر این طرح شامل حفاری چاه، اجرای شبکه جمع‌آوری، خطوط انتقال و مخازن متعادل‌کننده با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و هدف آن انتقال آب به تصفیه‌خانه آب شرب شهر زابل است.

 

بارانی درباره عملیات اجرایی طرح در منطقه زهک گفت: در فاز نخست عملیات اجرایی، حفاری ۱۰ حلقه چاه در محدوده پریان مشترک در دست اقدام قرار گرفت و در ادامه نیز تعداد چاه‌ها برای جبران کسری آب شرب شهر زهک و روستاهای اطراف افزایش یافت.

 

وی تأکید کرد: تاکنون عملیات حفاری ۱۹ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق به اتمام رسیده که ۱۰ حلقه از این چاه‌ها پس از تجهیز به تصفیه‌خانه زهک منتقل و به منظور کسری آب شرب مورد استفاده قرار گرفته است.

 

بارانی بیان داشت: عملیات اجرای طرح محدوده پریان مشترک و زهک با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی شامل حفاری و تجهیز چاه‌ها، اجرای خطوط انتقال اصلی و فرعی و اجرای مخزن مکش در حال اجراست.

 

انتهای خبر/