مشارکت مردمی در کنترل سوسک سرخرطومی حنایی خرما نخلستان های سیستان و بلوچستان

زاهدان - مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان سیستان وبلوچستان اظهارداشت: سوسک سرخرطومی حنایی به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین آفت‌های درختان نخل نام برده می‌شود که برای زندگی و تغذیه به طور معمول از تنه درخت استفاده می‌کند.

غلامحسین تیموری در تکمیل این خبر به خبرنگار سکایی نیوز افزود: از ابتدای سال گذشته تاکنون کار ردیابی سوسک سرخرطومی خرما در سطح بیش از ۷۰ هزار هکتار از باغات نخل استان انجام شده است.

 

وی گفت: در جریان ردیابی و مبارزه با سوسک سرخرطومی حنایی تعداد ۸۳ هزار و ۸۵۷ اصله خرما آلوده تشخیص داده شده که تیمار ۸۳ هزارو ۴۸۶ اصله درخت خرما انجام و ۳۷۱ اصله نخل نیز بدلیل میزان بالای خسارت وارده شده امحا گردید .

 

تیموری تصریح کرد: آفت سرخرطومی خرما علاوه بر خسارت مستقیم که از بابت تغذیه لارو آفت از تنه درخت و آوندهای آن انجام می شود عامل ورود عوامل قارچی و باکتریایی به داخل تنه بوده که درنهایت درصورت عدم مبارزه به موقع باعث مرگ درخت می شود.

 

تیموری با اشاره به اهمیت آموزش کشاورزان و مشارکت آنان در کنترل سوسک سرخرطومی خرما در سطح نخلستان های وسیع سیستان وبلوچستان اظهارداشت: کارشناسان حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آمادگی لازم برای آموزش شیوه های ردیابی و مبارزه با این آفت خطرناک را دارد.

 

گفتنی‌است با توجه به اینکه این آفت در سال دارای بیش از ۳ نسل میباشد ،ردیابی باغات آلوده در چند مرحله مستمر انجام میگردد.

 

انتهای پیام/