سکایی نیوز گزارش می دهد :

فروش متادون در بازار سیاه زاهدان به راحتی در حال انجام است

فروش متادون در برخی نقاط در بازار زاهدان به حدی آشکار است که پس از مدت‌ها همچنان راهکارهای مقابله با آن بی‌نتیجه مانده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سکایی نیوز – با گران شدن مواد مخدر و به ویژه تریاک و شیره، شربت تریاک بازار مناسبی برای دلالان ایجاد کرده است. معتادین با جوش دادن شربت تریاک از آن شیره به دست می آورند. در چند ماه گذشته به اعتراف برخی مصرف کنندگان، این شربت ها به دست فروشندگان مواد مخدر هم رسیده و با تبدیل آن به شیره به سودهای هنگفتی می رسند.
با گران شدن مواد مخدر و به ویژه تریاک و شیره، شربت تریاک بازار مناسبی برای دلالان ایجاد کرده است. معتادین با جوش دادن شربت تریاک از آن شیره به دست می آورند. در چند ماه گذشته به اعتراف برخی مصرف کنندگان، این شربت ها به دست فروشندگان مواد مخدر هم رسیده و با تبدیل آن به شیره به سودهای هنگفتی می رسند.

داروهای ترک اعتیاد اگر چه با هدف ترک اعتیاد در اختیار مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی و سنتی قرار می گیرد، اما به دلیل نفع طلبی کلینیک های ترک اعتیاد و عدم برخورد علمی با موضوع ترک اعتیاد، تبدیل به یک بازار مصرف بزرگ دارو شده و مشتری ها به این داروها معتاد می شوند و رهایی از دام این داروها به مراتب سخت تر از مصرف مواد مخدر حداقل از نوع سنتی آنست.

عرضه بعضی از داروها غیرقانونی است و بازار سیاه نیز از این موضوع سوءاستفاده می کند. با این وجود نمی توان به راحتی از کنار چنین بازار بی نظارتی به سادگی عبور کرد زیرا جدا از هزینه های بسیاری که مردم برای تهیه دارو در اینجا متحمل می شوند اطمینان از سالم بودن و تاریخ گذشته نبودن این قبیل داروها مواردی است که به دلیل پایین بودن سطح سواد بسیاری از مراجعه کنندگان کمتر به آن توجه می شود و باید توجه مسئولان را بیشتر معطوف و نظارت بر این بازار را ضروری کند.

علارغم وجود بسیاری از مراکز ترک اعتیاد ولی بار هم مراجعین به بازار سیاه برای تهیه این داروها بیشتر از مراجعین ترک اعتیاد است که این امر سبب شد تا خبرنگار سکایی نیوز با مراجعه به کلینیک های ترک علت را جویا شود مسئول فنی یکی از مراکز ترک اعتیاد در زاهدان می گوید : یکی از دلایل مهم این امر نگرانی بیماران از افشاشدن اطلاعات آنهاست. چرا که در مراکز برای ثبت نام، مدارک شناسایی اخذ می شود. حال اینکه اخذ این مدارک دو دلیل عمده دارد از جمله جلوگیری از سوءاستفاده دلالان از طریق خرید دارو از چند مرکز و دیگری جلوگیری از سوءاستفاده مراکز فروش دارو در بازار سیاه.

وی ادامه داد : تنها عرضه کننده قانونی و رسمی شربت متادون، دانشگاه های علوم پزشکی هستند. این دانشگاه ها شربت های ۲۵۰ سی سی متادون را با قیمت مصوب در اختیار مراکز ترک اعتیاد قرار می دهند و مراکز هم بر حسب شرایط بیمار از جمله نوع و مقدار ماده مصرفی، سن و جنس بیمار، مدت مصرف، وجود بیماری های زمینه ای و … میزان مورد نیاز را تجویز می کنند.

عوارض سنگین و جبران ناپذیر داروهای بازار سیاه بر سلامت مردم

وی از بیماران خواست با توجه به هزینه های ناچیز و مناسب درمان در مراکز ترک اعتیاد، برای درمان اعتیاد خود حتماً به این کلینیک ها مراجعه کنند تا به صورت علمی و اصولی، بیماری شان را درمان کنند و به داروهای بازار سیاه اعتماد نکنند زیرا این داروها تقلبی و همراه با ناخالصی است و عوارض سنگین و گاه جبران ناپذیری را تحمیل خواهند کرد.

عطاری ها سیستان و بلوچستان که در گذشته محلی برای فروش گیاهان دارویی بود امروزه برخی از عطاری ها به محلی برای عرضه مواد مخدر به معتادین و داروهای سقط جنین و زیبایی به دختران این استان تبدیل شده است.

اگر تاکنون به یک عطاری رسمی یا غیر رسمی سری زده باشید بی شک شاهد انبوه تبلیغات فریبنده ای که در جای جای این مراکز نصب شده است بوده اید، بر اساس قوانین حاکم بر کسب و کار عطاری ها باید متصدیان این مراکز با الصاق برچسب روی کالاها یا نصب تابلو در محل کسب یا حرفه، قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمت را به طور روشن، مکتوب و به گونه‌ای که برای همگان قابل رویت و درک باشد، اعلام کنند و به صورت کلی از هرگونه تبلیغات غیرقانونی و فریبنده نظیر درمان چاقی، لاغری، ترک اعتیاد، ناباروری، مشکلات جنسی و دیگر تبلیغات از این دست پرهیز کنند به گونه ای که نصب این گونه تبلیغات موجب جریمه های سنگینی برای آنان می شود.

سیستان و بلوچستان یکی از سه استان اصلی پرورش دهنده داروهای گیاهی در کشور شناخته می شود که متاسفانه شاهد رشد عطاری های بدون مجوزی هستیم که پا را فراتر گذاشته و علاوه بر عرضه داروهای به ظاهر گیاهی و دست سازی که مشخص نیست مواد تشکیل دهنده آن چیست و چه عوارضی دارد، مواد غیرقانونی چون متادون و دیگر مشتقات شیمیایی و مخدر نیز به فروش رسیده و بر سر در هر عطاری شهر تابلوهایی از تبلیغات خوش آب و رنگ سقط جنین، چاقی، لاغری و ترک اعتیاد مشاهده می شود.

عدم نظارت بر توزیع داروهای ترک اعتیاد از سوی سازمان بهزیستی به این بازار رونق بخشیده و لازم است راه های رسیدن داروها به دست دلالان و فروشندگان شناسایی و با متخلفین برخورد قانونی شود.

قیمت هر شیشه شربت تریاک در بازار آزاد از ۷۵۰ هزار تا یک میلیون تومان است در حالی‌که کلینیک های ترک اعتیاد هر شیشه را به مصرف کنندگان ثبت نامی خود ۳۵۰ هزار تومان می فروشد.
یک شربت متادون ۶۰ سی سی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. یک عدد قرص بی ۲ و متادون بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان به فروش می رسد در حالیکه که قیمت عرضه در کلینیک ها حدود سه هزار تومان است. این تفاوت قیمت در کلینیک و بازار آزاد باعث شده تا عده ای در صدد تامین غیر قانونی داروی بازار سیاه برآیند.

پاساژ ام آی ام (تقاطع طالقانی و امام خمینی) و چهارراه رسولی زاهدان انباشته از انواع داروهای ترک اعتیاد است.

 

انتهای پیام/