خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان نیمروز

اگر مسئولان دیر بجنبند چیزی از سیستان باقی نمی‌ماند

امام جمعه شهرستان نیمروز گفت: مدیر کل ابفای استان مهلت دوماهه ای که چند ماه پیش وعده دادید، به اتمام رسیده، چرا منابع آبی جدید وارد مدار نمی‌شود؟ چرا لوله آب زابل به زاهدان و زرنج افغانستان قطع نمیشود؟ ترک فعل شما این بلاها را سرمردم مظلوم سیستان آورده است.

به گزارش سکایی نیوز– حجت‌الاسلام مجتبی اشرفیان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان نیمروز اظهار داشت: مدتی است طوفان‌های ۱۲۰روزه که نه، طوفان‌هایی که بیش از نیمی از سال منطقه را در بر می‌گیرد، شرایط بسیار خطرناک و وحشتناکی را در منطقه به وجود آورده که میزان خطر آلایندگی هوای آلوده سیستان به بالاترین حد ممکن رسیده و نفس کشیدن مردم حتی داخل خانه خیلی سخت شده، روزانه هزاران نفر بیمار و بستری می‌شوند، خانه های مردم زیر خاک ها دفن شده، باد و طوفان با سرعت بیش از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و غلظت ذرات معلق بیش از ۱۶ برابر استاندارد سازمان جهانی بهداشت که وزارت بهداشت اعلام کرده، زابل آلوده ترین شهر ایران در سال قبل بوده و امسال تا این لحظه فقط ۱۱ روز از هوای خوب و پاک برخوردار بوده، بالاترین درجه خطر یعنی نفس کشیدن مردم در این هوا، ده‌ها بیماری به بار می‌آورد و اقدامی برای مقابله با این شرایط فاجعه بار اتخاذ نمی‌شود.

وی افزود: در دیگر استان‌ها مثل خراسان، شرایط هوا به کمتر از نصف این شاخص که در سیستان هست می‌رسد، وضعیت اضطراری اعلام‌ می‌شود و کل شهر تعطیل می‌شود، ستاد مقابله با ریزگرد تشکیل می‌شود و به دنبال ریشه یابی و حل اساسی مسئله هستند، برای هر دستگاهی وظیفه ای تعریف می‌شود.

وی بیان کرد: توفان‌های مهیب سیستان، بسیار شدید تر از زلزله چند ریشتری است، مردم هر شب از سرو صدای طوفان که تیربرق را زمین می‌زند، آرامش ندارند، باترس می‌خوابند، اما با امید بیدار می‌شوند که اتفاق خوبی بیفتند.

خطیب نماز جمعه شهرستان نیمروز ادامه داد: الان دیگر چیزی به نام ریزگرد و گردوخاک در سیستان نیست، بلکه شن‌های روان، درشت و ماسه بادی هایی هست که هم درون خانه ها و هم داخل ریه ها و هم مخلوط با آب شربی است که مصرف می کنیم و بسیار خطرنا‌ک است .

وی ادامه داد: این آب شرب که مردم می‌خورند، آب ناسالم و بدبویی است که حتی مردم نمیتوانند صورتشان را بشویند، داخل آب پر است از خود خاک، وطعم و بوی شدید خاک، مردم در آرزوی یک لیوان آب سالم و‌گوارا هستند، کسی دیگر این آب را نمی‌خورد و قابل شرب نمی‌داند، ماه محرم است؛ کربلای امروز ایران سیستان است که پیر و جوانش زن و مردش فریاد العطش می‌زنند، اما کسی صدای ما را نمی‌شنود تا برای ما گریه کند.

وی خطاب به مسئولان در این زمینه، یادآور شد: آقایان مسئول، نمایندگان محترم، ستاد مدیریت بحران، استاندار، سیستان را دریابید، به خدا قسم دیر بجنبید چیزی از سیستان باقی نمی‌ماند، کودکان وجوانان ما در همین سنین پیر شدند، دچار بیماری های تنفسی و ریوی شدند، مردم دارند مهاجرت می‌کنند، ستاد مدیریت بحران کجای این بحران است‌؟ چرا اگر برنامه ای برای عبور از این شرایط دارد را نمیتواند بیان کند؟ چون برنامه ای نیست؟ عملکرد محیط زیست کجای این فاجعه زیست محیطی و فاجعه انسانی است که در سیستان دارد رقم می‌خورد؟ منابع طبیعی تا حالا چه قدمی برداشته وجودش چقدر مفید بوده است؟

وی تصریح کرد: مدیریت بحران استان به جای این‌که فقط آمار بدهید، هر روز بخاطر شدت آلودگی هوا هزاران نفر از پا افتادند و بستری شدند، به جای این‌که مصوبات خودتان را از ۲ ساعت تعطیلی به یک‌روز تعطیلی ادارات بدانید، فکر اساسی کنید، این‌بحران پایدار، راهکار علمی و عملی و‌ پایدار می‌خواهد ، کارگروه ملی احیا تالاب هامون فعال شود، مالچ پاشی زیست محیطی انجام شود، پروژهای ابی سیستان سرعت بگیرد.

حجت الاسلام اشرفیان یادآور شد: جان مردم برای شما ارزش دارد یا نه؟ برای این چاه ژرف ادیمی چندتا گروه و مسئولان ارشد آمدند و‌ رفتند ؟ اما چه دست‌هایی است که مردم اب گل آلود باید بخورند ولی این چاه ژرف بعد از یکسال هنوز تماما وارد ظرفیت نشده و مردم را روزی یکی دو ساعت اب می‌دهد، این همه بیت‌المال هزینه شد چرا ظرفیتش را تکمیل نمی‌کنید؟

وی خاطرنشان کرد: بترسید از روزی که مردم دیگر از تریبون های نماز جمعه و صداوسیما خسته شوند و ما هم رها کنیم، چرا بعضی می‌خواهند مردم را عصبانی کنند و وادار به مهاجرت کنند؟ مردم می‌خواهند در منطقه پدریشان بمانند و زندگی کنند، هزاران نفر در همین چند روز راهی بیمارستان شدند، خون این مردم و حق این مردم، به امام حسین قسم به ذمه مسئولینی است که در حق مردم‌کوتاهی کرده و می‌کنند.

رئیس شورای فرهنگ و عمومی شهرستان نیمروز از مطالبه اصلی مردم با رئیس جمهور، اذعان کرد: آقای رئیس جمهور ما می‌خواهیم زنده بمانیم، اما دیگر زندگی در سیستان مرده است، مطالبه اصلی مردم‌ سیستان حضور هیئت دولت و شخص رئیس جمهور محترم در منطقه سیستان است‌ تا مشکل اساسی و ریشه ای حل شود، توان عزیزان استان نیست وگرنه سیستان بزودی از نقشه ایران حذف میشود‌. اگر سیستان و سیستانی برایتان مهم است بیایید در خود منطقه تشکیل جلسه دهید.

امام جمعه شهرستان نیمروز اظهار کرد: همانطور‌که رئیس کل دادگستری استان اعلام کردند در خصوص پروژه ترک فعل تعدادی از مدیران فعلی ومدیران وقت و دستگاه های مختلف در حوزه اجرای قانون، باید بابت ترک فعل و‌ قصور مسئولانی که باعث شدند این بلایا و بدبختی براین مردم حادث شود ‌و زندگی مردم را فلج کردند، حکم صادر و برخورد شود و بعضی عزل شوند.

انتهای خبر/