ارزان ترین کشورها برای استخراج بیت کوین به صورت انفرادی کدامند؟

بیت کوین همچنان محبوب‌ترین ارز دیجیتال در دنیای کریپتو است. بیت کوین یک ارز دیجیتال است که برای تولید و گردش آن نیاز به فعالیتی به نام استخراج بیت کوین دارد. اما این فعالیت هزینه های زیادی را نیز به همراه دارد، مخصوصاً هزینه برق. براساس گزارش‌های منتشر شده، هزینه متوسط استخراج ۱ بیت کوین در سطح جهان حدود ۱۴٫۰۰۰ دلار است. در این مقاله، ما به معرفی ۱۰ کشور ارزان‌تر برای استخراج بیت کوین می پردازیم و عوامل موثر بر آن را بررسی می کنیم

به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز – بنابر گزارش CoinGeko، به صورت متوسط و با توجه به تجهیزات معمولی موجود در بازار، برای استخراج یک بیت کوین (BTC) به طور متوسط ۲۶۶،۰۰۰ کیلووات ساعت برق مورد نیاز است. اگر در این زمینه بتوانید به صورت ماهانه حدود ۱۴۳ کیلووات ساعت برق را در اختیار ماینر مستقل خود قرار دهید، برای رسیدن به این هدف و تکمیل فرایند تولید یک بیت کوین، نزدیک به هفت سال زمان نیاز است. برای درک این موضوع، این مصرف ماهانه برق تقریباً یک ششم مصرف یک خانوار معمولی در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ است.

به صورت پایه اگر بخواهید به عنوان یک ماینر فعالیت کنید نیاز است تا به بسیاری از فاکتورها توجه ویژه‌ای داشته باشید تا ابتدا به ساکن بدانید که استخراج بیت کوین برایتان سودی خواهد داشت یا خیر. در این میان، قیمت برق، نرخ هش تجهیزات استخراج و دشواری استخراج شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است.

در حالی که برخی از ماینرها شرکت در استخرهای ماینینگ را برای افزایش شانس موفقیت خود انتخاب می‌کنند، وبسایت CoinGeko به عنوان یکی از منابع معتبر در زمینه رمزارزها، مطالعه‌ای بر مقایسه و تجزیه و تحلیل گسترده هزینه‌های برق خانگی در سراسر جهان انجام داده تا به صورت نسبی بتوان متوجه شد که استخراج بیت کوین به صورت انفرادی در کشوری که شما در آن زندگی می‌کند چقدر ارزش دارد.

BTCPrice-1-small.jpg

تاثیر تکامل استخراج بیت کوین بر مصرف برق

در روزهای اولیه پیدایش بیت کوین در سال ۲۰۰۹، فرآیند استخراج این رمزارز، بسیار ساده‌تر از امروز بود و حتی با استفاده از یک کامپیوتر معمولی و با استفاده از مقدار بسیار کمتری از انرژی الکتریکی می‌توانستید بیت کوین استخراج کنید. اما همانطور که می‌دانید این روزها فرایند استخراج بیت کوین بسیار دشوارتر شده و علاوه بر انرژی بیشتر، به تجهیزات سطح بالاتری نیز نیاز دارد.

ماینینگ یک بیت کوین چقدر هزینه دارد؟ (هزینه برق خانگی)

در زمان نگارش این مقاله (انتهای مرداد ماه ۱۴۰۲) میانگین هزینه برق خانگی برای استخراج ۱ بیت کوین ۴۶۲۹۱٫۲۴ دلار است که ۳۵ درصد بیشتر از میانگین قیمت روزانه ۱ بیت کوین در ماه گذشته (تیر ماه ۱۴۰۲ برابر ۳۰،۰۹۰٫۰۸ دلار) است. در این زمینه اختلاف در نرخ هزینه‌های برق خانگی در کشورهای مختلف بسیار قابل توجه است، به طوری که اروپا با بالاترین میانگین هزینه برق خانگی که ۸۵،۷۶۷٫۸۴ دلار برآورد می‌شود، برجسته است.

منطقه آسیا دارای کمترین هزینه متوسط برای استخراج کنندگان انفرادی برای یک بیت کوین با هزینه ۲۰۶۳۵٫۶۲ دلار است. کوین گیکو در گزارش خود به این نکته اشاره کرده که این منطقه به عنوان تنها منطقه ای است که متوسط هزینه برق خانگی در آن برای یک ماینر انفرادی سودآور می کند. با این حال، تفاوت بین هزینه کم برق در کشور لبنان ۲۶۶٫۲۰ دلار و هزینه بالای ۶۴،۱۱۱٫۰۲ دلار ژاپن بر ماهیت متفاوت هزینه های برق در منطقه نیز بسیار قابل توجه است.

استخراج بیت کوین انفرادی سودآورترین در آسیا است

آمار منتشر شده توسط کوین گیکو نشان می‌دهد که تولید بیت کوین در تنها ۶۵ کشور برای ماینر مستقل سودآوری خواهد داشت. در این میان تولید بیت کوین در تنها ۵ کشور اروپایی سودآور است و برای مجموعه قاره آمریکا، شامل امریکای شمالی، مرکزی و جنوبی، با وجود تعداد کشورهای کمتر، هشت کشور در دسته مناطقی قرار می‌گیرند که تولید بیت کوین در آنها سودآور است.

آفریقا به عنوان یک منطقه ویژه در این لیست جای گرفته و اگر در ۱۸ کشور آن با استفاده از یک ماینر و برق خانگی، ماینینگ انجام دهید به سود می‌رسید. همانطور که اعلام شد در آسیا ۳۴ در دسته کشورهای سودآور استخراج بیت کوین به صورت انفرادی قرار می‌گیرند.

برق ارزان بهترین فرصت برای تولید بیت کوین در کشورهای آسیایی

نکته قابل توجه دیگری که کوین گیکو در گزارش خود به آن اشاره کرده این است که تا نوامبر ۲۰۲۱، در مجموع ۹ کشور استخراج، تجارت و استفاده از ارزهای دیجیتال را به طور کامل ممنوع کرده‌اند. این کشورها شامل بنگلادش، چین، عراق، نپال، و قطر در آسیا و چهار کشور الجزایر، مصر، مراکش و تونس واقع در آفریقا هستند. همچنین ۴۲ کشور دیگر نیز محدودیت‌های ضمنی را برای تنظیم استفاده از ارزهای دیجیتال بدون ممنوعیت کامل اعمال کرده‌اند که ظاهراً ایران نیز جزء این دسته محسوب می‌شود.

قابل ذکر است، همه کشورهای کاملاً ممنوعه به جز مراکش، پتانسیل استخراج سودآور ۱ بیت کوین توسط یک ماینر انفرادی را دارند.

سودآورترین کشورها برای استخراج یک بیت کوین

۱۰ کشور برتری که استخراج بیت کوین به دلیل هزینه های پایین برق خانگی بیشترین سود را دارد، عمدتاً در آسیا و آفریقا هستند:

کشور

دلار

لبنان

    ۲۶۶٫۰۲

ایران

    ۵۳۲٫۰۴

سوریه

 ۱,۳۳۰٫۱۰

اتیوپی

 ۱,۵۹۶٫۱۲

سودان

 ۲,۱۲۸٫۱۷

لیبی

 ۲,۶۶۰٫۲۱

قرقیزستان

 ۲,۶۶۰٫۲۱

آنگولا

 ۳,۷۲۴٫۲۹

زیمبابوه

 ۳,۹۹۰٫۳۱

بوتان

 ۴,۲۵۶٫۳۳

مضاف بر این برخی کشورها محدودیت‌های خاصی را نیز برای استفاده از ارزهای دیجیتال در نظر گرفته‌اند که مانع فعالیت ماینرها شده است. برای مثال بانک مرکزی عراق در سال ۲۰۱۷ استفاده از ارزهای دیجیتال را ممنوع کرد. در غیر این صورت، می‌توانستیم عراق را به عنوان نهمین کشور ارزان قیمت برای استخراج بیت کوین در لیست قرار دهیم.

دلایل کشورها برای ممنوعیت و محدود کردن استخراج بیت کون

اگرچه هزینه های پایین برق در برخی از کشورها سودآوری این حوزه را نوید می‌دهد، استخراج مداوم بیت کوین ممکن است شبکه را بیش از حد بار کند و منجر به خاموشی در مناطق حساس و آسیب‌پذیر شود.

ایران یک نمونه بارز در این زمینه است که در سال ۲۰۱۹ و اوج تب استخراج بیت کوین استخراج این رمزارز را قانونی اعلام نمود ولی از آن زمان تاکنون در موارد متعددی محدودیت‌های قانونی در این حوزه اعمال شده است.

این چرخه ممنوعیت عمدتاً به دلیل کمبود برق در ماه‌های تابستان و زمستان در کشورهای با سیستم برق آسیب پذیر اعمال می‌شود. در واقع زمانی که مصرف برق افزایش می‌یابد، علی‌رغم هزینه پایین انرژی الکتریکی یا برق در این کشور که در حدود ۵۳۲٫۰۴ دلار برای تولید یک بیت کوین است، استخراج رمزارز نیاز به مجوزهای ویژه دارد.

به طور مشابه چنین حالتی در ایسلند نیز وجود دارد که در آن کمبود نیرو منجر به این شده که شرکت ملی برق این کشور، Landsvirkjun، با اتخاذ سیاست‌های محدود کننده، کار را برای ماینرهای این شرکت از سال ۲۰۲۱ به بعد بسیار دشوارتر کند.

بدترین کشورها برای استخراج بیت کوین

همانطور که در بخش قبل عنوان شد، استخراج بیت کوین انفرادی در ۸۲ کشور به هیچ عنوان سودآور نیست. طبق آمار کوین گیکو، ۱۰ کشور زیر با توجه به قیمت برق خانگی، بدترین کشورها و زیان‌ده‌ترین کشورها برای تولید بیت کوین هستند:

کشور

دلار

ایتالیا

۲۰۸,۵۶۰٫۳۳

اتریش

۱۸۴,۳۵۲٫۴۴

بلژیک

۱۷۲,۳۸۱٫۵۰

دانمارک

۱۶۶,۷۹۵٫۰۶

آلمان

۱۶۳,۳۳۶٫۷۹

ایرلند

۱۵۹,۶۱۲٫۵۰

لیتوانی

۱۵۲,۱۶۳٫۹۲

هلند

۱۳۷,۷۹۸٫۷۹

انگلستان

۱۳۰,۶۱۶٫۲۳

جزایر کایمن

۱۲۸,۲۲۲٫۰۴

همانطور که مشاهده می‌کنید بیشتر این کشورها اروپایی هستند و فقط یک کشور از خارج از این قاره در لیست ۱۰ کشور زیان رده برای ماینرهای انفرادی قرار دارد. افزایش قیمت برق خانگی در منطقه اروپا به عوامل مختلفی از جمله افزایش جهانی قیمت برق عمده فروشی که در بحبوحه همه‌گیری COVID-19 و تقاضای رو به رشد بین‌المللی ایجاد شده، نسبت داده می‌شود.

علاوه بر این، موج گرما در سال ۲۰۲۲ و حمله روسیه به اوکراین، که منجر به تعلیق تحویل گاز به برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده، وضعیت را در این زمینه پیچیده‌تر کرده و منجر به افزایش قیمت بی‌سابقه برق در این زمینه شد؛ نتیجه امر زیان‌ده  که استخراج بیت‌کوین را تا حد زیادی در این منطقه بی‌سود کرده است.

در یک ساعت استخراج بیت کوین چند واحد برق مصرف می شود؟

نکته جالب دیگری که در گزارش کوین گیکو آمده، مقایسه مصرف ماینرهای مستقل با لوازم خانگی در مناز است. این وبسایت مدعی شده که مقدار واحد برق مورد استفاده در ماینینگ یک BTC در یک ساعت آنقدرها که تصور می شود در مقایسه با سایر لوازم خانگی متفاوت نیست. جدول زیر این موضوع را به تصویر کشیده و نشان می دهد که بیت کوین به آن شدتی که تبلیغ می‌شود، هزینه زیادی روی دست کاربر نمی‌گذارد. این وبسایت در نهایت از نهادهای مرتبط درخواست نموده تا روایت‌های مرتبط با تاثیر تولید بیت کوین روی پارامترهای حائز اهمیت در حوزه زیست محیط را بازنگری می‌کند.

BTCPrice-2-small.jpg

روش استخراج اعداد در این مقاله چطور بوده است؟

اگرچه در روایت از منابع، این بخش چندان مورد توجه رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد ولی به دلیل آنکه ممکن است برای شما نیز سوال شده باشد، ما به بررسی استخراج اعداد و ارقام آمده در این مطلب، پرداختیم. ظاهراً وبسایت منبع یعنی CoinGeko، مبنای کار خود را هزینه استخراج یک بیت کوین (BTC) در ۱۴۷ کشور، به دلار در هر کیلووات ساعت (USD/kWh) مورد بررسی قرار داده است.

برق مورد نیاز برای استخراج یک بیت‌کوین با در نظر گرفتن هشت مدل ماینر موجود در بازار با مقادیر نرخ هش متفاوت و میانگین زمانی که برای استخراج یک بیت‌کوین در هر مدل با سختی استخراج ۵۳,۹۱۱,۱۷۳,۰۰۱,۰۵۵٫۰۰ طول می‌کشید، به دست آورده است. لازم به ذکر است، دشواری استخراج بیت کوین دقیقاً پس از استخراج ۲۰۱۶ بلاک تنظیم می‌شود و این چرخه تنظیم به تعداد شرکت کنندگان فعال در شبکه استخراج و قدرت هش جمعی آنها بستگی دارد.

هشت مدل استخراج با مقادیر هش متفاوت و مصرف برق مربوطه به شرح زیر است:

Miner model

Hashrate
(TH/s)

Power Consumption (kW)

Hours to mine 1 Bitcoin as a solo miner

KWH

Bitmain Antminer S19 XP Hyd (255Th)

۲۵۵

۵٫۳

۴۰,۳۵۶٫۰۰

۲۱۴,۰۴۸٫۲۲

Bitmain Antminer S19 XP (140Th)

۱۴۰

۳٫۰۱

۷۳,۵۰۷٫۲۰

۲۲۱,۲۵۶٫۶۷

Bitmain AntMiner S19 Pro+ Hydro

۱۹۸

۵٫۴۵

۵۱,۹۷۴٫۴۰

۲۸۳,۰۰۰٫۶۱

Canaan Avalon Miner A1366

۱۳۰

۳٫۲۵

۷۹,۱۶۱٫۶۰

۲۵۷,۲۷۵٫۲۰

Canaan Avalon Miner A1346

۱۱۰

۳٫۳

۹۳,۵۵۴٫۴۰

۳۰۸,۷۲۹٫۵۲

MicroBT WhatsMiner M53S++

۳۲۰

۷٫۰۴

۳۲,۱۶۰٫۰۰

۲۲۶,۴۰۶٫۴۰

MicroBT WhatsMiner M53

۲۲۶

۶٫۵۵

۴۵,۵۳۵٫۲۰

۲۹۸,۴۳۷٫۷۰

MicroBT WhatsMiner M33S++

۲۲۰

۶٫۸۲

۴۶,۷۷۶٫۰۰

۳۱۹,۰۱۲٫۳۲

نظر شما در مورد این آمار چیست؟

انتهای پیام/