گوگل: هشدار زلزله اندروید کار می‌کند و آن را جدی بگیرید

سیستم عامل اندروید یک قابلیت به منظور صدور هشدار نسبت به وقوع زلزله دارد که برخلاف ادعاهای گوگل، در زمان زلزله مرگبار ترکیه در بهمن سال گذشته تقریباً کسی هشدار وقوع زلزله دریافت نکرد. حالا گوگل در بیانیه‌ای به انتقادها واکنش نشان داده است.

به گزارش پایگاه خبری سکایی نیوز -ماجرای هشدار زلزله اندروید در زمین لرزه بزرگ سال ۲۰۲۳ ترکیه

گوگل در معرفی قابلیت Android Earthquake Alerts System می‌گوید گوشی‌ها و تبلت های اندرویدی را قادر می‌سازد تا پیش از شروع لرزش زمین، کاربر را نسبت به وقوع زلزله باخبر کند. با این حال بی بی سی در گزارشی نوشته بود هیچ یک از افرادی که در مناطق زلزله زده ترکیه با آنها صحبت شده چنین هشداری بر روی گوشی‌های اندرویدی خود دریافت نکرده‌اند.

به گفته بی بی سی، از میان صدها نفر در شهرهای آدانا، اسکندرون و عثمانیه که با آنها مصاحبه شده، کسی در زمان وقوع زلزله اول هشداری بر روی گوشی اندرویدی خود دریافت نکرده است. در این میان کسر کوچکی از مصاحبه شوندگان گفته اند در زمان وقوع زلزله دوم هشدار دریافت کرده اند.

همه ما می دانیم وقوع زلزله قابل پیش بینی نیست، بنابراین سیستم هشدار وقوع زلزله اندروید صرفاً قادر است لحظاتی پیش از وقوع لرزه‌های اصلی کاربر را مطلع کند که همان ثانیه‌ها هم می‌تواند نجات بخش باشد.

455.jpg

سیستم صدور هشدار وقوع زلزله اندروید از شتاب سنج موجود در گوشی‌های کاربران به منظور تشخیص پیش لرزه‌ها استفاده می‌کند و گفته می‌شود با تحلیل داده‌های دریافتی از بیش از ۲ میلیارد گوشی هوشمند، قادر است به طور دقیق کانون زمین لرزه های در حال وقوع را شناسایی کند. این سیستم در نهایت بین ۱ تا ۶۰ ثانیه پیش از وقوع لرزه اصلی اعلان هشدار صادر می‌کند.

گوگل در واکنش به انتقادها بیانیه تازه‌ای منتشر کرده است. این غول اینترنتی با ادعای اینکه سیستم آنها هر دو زلزله بزرگ ترکیه را تشخیص داده، می‌گوید:

«سیستم ما هر دو زلزله اصلی و بسیاری از پس لرزه‌های بعدی  را در ترکیه شناسایی کرد. طی وقوع زلزله‌های ویران‌کننده، عوامل متعددی تعیین می‌کنند که کاربران به هشدارهای دریافتی توجه کند یا نه. این عوامل شامل ویژگی‌های خود زلزله و دسترسی به اینترنت می‌شود. کاربران ممکن است در میانه شب هشدار را نبینند یا به آن توجه نکنند، یا در زمان بروز حوادث طبیعی اولویت آنها نجات جانشان یا مراقبت از خانواده باشد و به تلفن همراه توجه نکنند.»

به این ترتیب هنوز گوگل بر کارآمدی سیستم هشدار وقوع زلزله اندروید تاکید دارد و وعده بهبود آن را داده است. بهتر است کاربران اندروید در صورت دریافت چنین هشداری، بدون فوت وقت به آن واکنش نشان دهند و منتظر راستی آزمایی هشدار نمانند.

انتهای پیام/